Le Castellet: Zege voor Murphy Prototypes - LMP2-titel voor Alpine

De Murphy Prototypes Oreca 03 - Nissan van Brendon Hartley en Jonathan Hirschi heeft tijdens de 3 Hours of Paul Ricard zijn eerste zege gescoord. Het was vooral de laatste stint van de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley die in het oog sprong en de donker groene LMP2 deed oprukken van P3 naar de leiding. In de tijdspanne van 1 ronde passeerde hij zowel de Morand Racing Morgan-Judd #43 van Natascha Gachnang en Christian Klien, als de polesittende Jota Sport Zytek-Nissan #38 van Oliver Turvey en Simon Dolan, zij werden respectievelijk tweede (+6.225s) en derde (+21.691s). Bij Boutsen-Ginion mag men terugkijken op een zeer geslaagde race door als vijfde algemeen te finishen in dezelfde ronde van de leider (+1:38.954).
Het duel voor de LMP2-titel werd uiteindelijk vroegtijdig stopgezet. De Signatech Alpine-Nissan #36 en de Thiriet by TDS Racing Oreca-Nissan #1 vatten het weekend aan met hetzelfde aantal punten, maar de #1 verloor al snel heel wat ronden met een losgekomen wiel en bijkomende problemen. Pierre Ragues en Nelson Panciatici konden vervolgens de blauw-oranje Alpine relatief rustig naar de meet sturen in vierde stelling om zo de titel veilig te stellen voor de Franse constructeur.

In GTE gingen de zege en de titel op overtuigende wijze naar de RAM Racing Ferrari 458 Italia #52 van Matt Griffin en Johnny Mowlem. De in Silverstone gevestigde equipe mag dus tevreden terugkijken op hun debuutseizoen en het is nu uitkijken waar men volgend seizoen zal uitkomen. De JMW Ferrari van Andrea Bertolini en Joël Camathias werd tweede op een ronde, voor de Proton competition Porsche van Tandy/Bachler/Reid. Emmanuel Collard en François Perrodo reden de ProSpeed Competition Porsche naar de zesde plek op acht deelnemers (+3ronden).
 
GTC was opnieuw een Russische aangelegenheid met de eerste twee plaatsen voor SMP Racing. Het trio Babini/Shaitar/Ladygin behaalde hun vierde zege op rij en kronen zich daarmee ook kampioen in de klasse.


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in ELMS
op zaterdag 28 september 2013 om 18:43


Andere publicaties op Racingworld.be...