Vooruitblik op het nieuwe seizoen

Komend weekend heeft de eerste manche plaats van het nieuwe seizoen in Deutsche Tourenwagen-Masters, traditioneel op de Hockenheimring. Zoals eind 2016 aangekondigd, hebben de drie deelnemende fabrikanten - Audi, BMW en Mercedes - besloten om wegens besparingen elk nog maar zes in plaats van acht wagens in te zetten. Hierdoor is het startveld dit seizoen geslonken naar 18 wagens tegenover 24 vorig seizoen. Een overzicht van de deelnemers in wat het eerste DTM-seizoen zal zijn met hybride systemen.
De teams van Rosberg en Phoenix zijn er nog steeds bij met twee Audi RS5 DTM dus de besparingen hebben plaats bij Abt Sportsline. Vorig seizoen zette het team nog vier wagens in, nu twee. Vier rijders konden we vorig seizoen reeds bewonderen in de wagens van het merk uit Ingolstadt. Mattias Ekström (kampioen in 2004 en 2007), Mike Rockenfeller (kampioen in 2013), Nico Müller en Jamie Green zijn allen gebleven. Edoardo Mortaro trok verrassend naar Mercedes en Timo Scheider koos na enkele zwakke jaren voor een nieuwe loopbaan in het World Rallycross Championship en verlaat na zestien jaar de DTM. Miguel Molina trok naar het WEC en de Blancpain GT Series, terwijl de toekomst van Adrien Tambay vooralsnog onduidelijk is. Zij worden vervangen door Loïc Duval, afkomstig uit het gestopte WEC-programma van Audi, waar hij in 2013 wereldkampioen werd en de 24 uren van Le Mans won, en René Rast, drievoudig kampioen in de Porsche Supercup en eveneens rijk aan WEC-ervaring.

Bij BMW zijn zowel MTEK als Schnitzer er niet meer bij waardoor RMG en het Belgische RBM elk drie wagens inzetten. Geen grote wijzingen bij het merk uit München waar alle zes rijders ook vorig seizoen in DTM rondreden met een BMW M4 DTM. Titelverdediger Marco Wittmann, die tevens de titel won in 2014, zal in zijn zoektocht naar een derde titel onder andere botsen op Bruno Spengler, kampioen in 2012. Ook onze landgenoot Maxime Martin is nog steeds van de partij, hij begint aan zijn vierde DTM-seizoen. De Ukkelaar kende statistisch gezien vorig jaar zijn minst sterke DTM-seizoen met de achtste plaats in de eindstand en geen zeges. Voormalig F1-piloot Timo Glock, Augusto Farfus en Tom Blomqvist rijden eveneens nog steeds in dienst van het merk dat in de afgelopen vijf jaar drie maal de merkentitel won. De twee rijders die afgevallen zijn, zijn Antonio Felix Da Costa en Martin Tomczyk. De Portugees zet zijn loopbaan verder in de Formule E, terwijl Tomczyk, kampioen in 2011, voor BMW Team RLL uitkomt in de GTLM-klasse van het Amerikaanse IMSA Sportscar Championship.

Sinds de invoering van een merkenstand in 2012 eindigde het merk met de ster elk jaar derde en laatste. In Stuttgart wil men hier duidelijk korte metten mee maken en de twee privéteams, ART en Mücke, zijn niet langer welkom. Alle zes bolides, Mercedes C63 DTM, worden allemaal gerund door het officiële HWA Team voortaan. Zoals eerder gezegd plukte Mercedes ook Mortara, vicekampioen vorig seizoen, weg bij concurrent Audi. De twee voormalige kampioenen, Garry Paffett in 2005 en ex-F1-piloot Paul di Resta in 2010, mochten hun zitje behouden. Ook Robert Wickens, de hoogstgeplaatste Mercedes-rijder in de eindstand vorig seizoen op plaats vijf, zal voor het vijfde jaar op rij voor Mercedes uitkomen. Lucas Auer, neef van Gerhard Berger, de nieuwe baas van het DTM, rijdt eveneens nog steeds in een C-klasse. Naast Mortara is de nieuwe aanwinst Maro Engel die zijn comback maakt nadat hij in 2012 het kampioenschap achter zich liet voor een uitgebreide loopbaan in verschillende GT-kampioenschappen, steeds met Mercedes. Felix Rosenqvist zien we voorlopig niet meer in DTM, de Zweed keert terug naar de eenzitters met name Formule E en Super Formula. Daniel Juncadella verdedigt nog steeds de kleuren van Mercedes maar nu in de Blancpain GT Series. De toekomst van Christian Vietoris is vooralsnog onduidelijk net als die van Maximilian Götz, die na het winnen van de Blancpain-titel voor Mercedes in 2014 er twee teleurstellende jaren in DTM op heeft zitten.

De negen manches, met elk twee races, die worden aangedaan zijn dezelfde als in 2016 maar in sterk verschillende volgorde. Na de Hockenheimring trekt het circus eind mei naar de Eurospeedway Lausitz. Na de bochtige omlopen van de Hungaroring en de Norisring gaat het dan naar de Moscow Raceway. Vervolgens trekt de DTM nog naar Zandvoort, de Nürburgring en de Red Bull Ring. Traditioneel wordt er afgesloten op de Hockenheimring en dat op 14-15 oktober.


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 20 april 2017 om 15:00


Andere publicaties op Racingworld.be...