Dominante overwinning voor Maserati - Vosse op het N-GT podium

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenDe Vitaphone Racing Saleen moest de race als laatste aanvangen nadat men beslist had om de motor te vervangen op vrijdag. De race startte in natte omstandigheden, nadat de warm-up eerder ook al op een natte baan werd verreden. Rond half twaalf komen de toppers binnen voor slicks en benzine en dan blijft het een kwartiertje rustig tot ... de Zwaans GTR Viper een deur verliest! De safety-car moet op de baan komen zodat de marshalls het debris kunnen verwijderen.

Door een goede strategie ligt de Vitaphone Saleen op de eerste plek als de safety-car weer de pits induikt. Het sprookje eindigt bruusk als Alzen plots een spin maakt. Hij krijgt de wagen weer op de baan en komt naar de pits. Daar duwen ze de wagen binnen voor een langdurige herstelling. Na twee uur racen moet ook de Lamborghini Murciélago van Piccini-Delatrez opgeven, nadat eerder de Maserati nr 34 de pits indook met remproblemen. Niemand was nog in staat om de Maserati van Salo-Bertolini bij te houden. Ze gingen er als een speer vandoor en ze hadden in een mum van tijd een ronde voorsprong op de rest van het veld!

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenNa 118 ronden zit de race in Oschersleben erop en de eerste overwinning voor de Maserati MC 12 is een feit! Nadat beide Maserati's in Imola op het podium stonden volgt nu de eerste dominante overwinning: 1 ronde voorsprong op de Ferrari nr 2 van BMS. De Maserati's van AF Corse rijden buiten kampioenschap en dus gaat de overwinning in GT naar Cappellari-Gollin. De derde plaats algemeen en tweede GT gaat naar de RML Saleen met het startnummer 8. Karl Wendlinger en Tarso Marques werden vierde algemeen en derde GT. Matteo Bobbi en Gabriele Gardel sluiten met hun Ferrari 550 Maranello van de BMS Scuderia Italia de top 5 af.

In N-GT ging de overwinning naar het Freisinger duo Sascha Maassen-Lucas Luhr, voor hun teamgenoten Ortelli-Collard. Onze landgenoot Vincent Vosse werd in de GPC Giesse Ferrari 360 Modena 13de algemeen en 3de N-GT. Na de tweede plek algemeen tijdens de 24 Uren van Zolder dus opnieuw een podiumsucces voor de sympathieke Vosse.

Bert Longin moest zijn Ferrari opnieuw delen met Chris Buncombe en Sergey Zlobin. De laatstgenoemde is een bekende in de F1-kringen: Zlobin was een tijdje "testrijder" van het Minardi F1 team. Dat zitje had hij niet te danken aan zijn stuurmanskunst, maar eerder aan de zak geld die hij meebracht. Het trio kwam niet verder als de dertiende plek algemeen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 19 september 2004 om 15:01


Andere publicaties op Racingworld.be...