Kumpen zet scheve situatie recht !

De Chrysler Viper GTS-R van Anthony Kumpen en Bert Longin heeft de afsluitende manche van het Belcar Kampioenschap 2004 gewonnen. Kumpen veroverde na een tumultueuze wedstrijd de leiding op enkele minuten voor het einde, en wist zegevierend te finishen.

De wedstrijd werd gekenmerkt door een desastreuze start (zie ons eerder bericht). Na het verdwijnen van de Safety Car kregen we bijna traditiegetrouw de SRT Corvette aan de leiding. Marc Goossens bouwde gestaag een voorsprong uit op zijn dichtste concurrenten, bij wie Bert Longin met de GLPK Viper eventjes in de fout ging. Bart Couwberghs piloteerde de RTM Porsche op sublieme manier, en bracht de bolide na zowat een uur wedstrijd op de tweede plaats, gevolgd door de Hart-Huisman Viper.

In de toerisme klasse noteerden we een sterke eerste wedstrijdhelft van de MSE Ford Mondeo. De BMW's dienden de Ford te laten gaan. In de tweede wedstrijdhelft zou dit scenario echter veranderen.

Beslissend moment in de wedstrijd: in ronde 41 gaat de Porsche van Vancraeynest-Den Tandt van de baan in de chicane. De wagen kwam snoeihard in de muur terecht. Piloot Philippe Den Tandt werd voor een medische check-up overgebracht naar het REA-center, en daarna naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis. In het tumult van dit ongeval, raakte Anthony Kumpen met de GLPK Viper de BMW, en verloor een pak tijd.

De Safety Car kwam een tweede keer op de baan, en dit voor een lange periode. Tijdens deze SC procedure noteerden we heel wat pitstops, o.a. van de SRT Corvette, de RTM Porsche en de Kuismanen Viper. Dit gooide de hele rangschikking overhoop.

Het zag er naar uit dat Anthony Kumpen zich niet zou moeien met de strijd om de overwinning. De licht beschadigde GLPK Viper aan de aankomst brengen leek de opdracht te zijn. Maar op een vijftiental minuten voor het einde van de wedstrijd opende Anthony Kumpen de jacht op de eerste plaats. In drie ronden tijd reed hij een achterstand van 8 seconden toe op de leidende Hart-Huisman Viper. Negen minuten voor afvlaggen kwam dan de ultieme aanval van Kumpen. In ware kampioenenstijl liet hij Huisman geen schijn van kans en passeerde hem in de eerste linkse, om nog met voorsprong te finishen. Achter de Nederlandse Viper werd de SRT Corvette nog derde.

Door de crash van de Thiers Porsche bij de start, waren Lambert-Lefort al vroeg zeker van de titel in GTB. Zij finishten nog tiende in de algemene stand vandaag.

In Toerisme noteerden we een sterke tweede wedstrijdhelft van de G&A BMW met Michael De Keersmacker aan het stuur. De Keersmacker-Smets konden de overwinning pakken voor de kampioenen in Toerisme, Beliën-Jakobs. De MSE BMW eindigde op de derde plaats.

GTA: 1. Kumpen-Longin / 2. Hart-Huisman / 3. Goossens-Selleslagh
GTB: 1. Lambert-Lefort / 2. Ceusters-Métior / 3. De Gastines-De Craene
TA: 1. Smets-De Keersmacker / 2. Beliën-Jakobs / 3. Van Delm-Neyens
TB: 1. Steinberg-Stevens / 2. Meijers-Broekmans / Raes-Casiers
S: 1. Radermecker-Muytjens / 2. Van Bellingen-Leyssens


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zondag 17 oktober 2004 om 15:07


Andere publicaties op Racingworld.be...