Audi R8 in Le Mans 2005 ? Ja. Dankzij ORECA

Het was al lange tijd een speculatie, maar wie zou nu de Audi R8 gaan inzetten voor Audi France? Dat ORECA een bevoorrecht partner was, is geen geheim. Vandaag kwam het dan uiteindelijk tot een akkoord tussen de partijen: ORECA zal instaan voor de inzet van deze superwagen!

Met de ontwikkeling van o.a. de Chrysler Viper GTS-R betekende ORECA heel wat op de schaal van constructeurs/ontwikkelaars. De wagen behaalde vele successen, zowel op internationaal (FIA GT) gebied als op nationaal (Belcar/FFSA/GTIT) niveau. Zeker de blijvende ontwikkelingen van het Belgische GLPK Racing zijn hier niet vreemd aan de Belcar successen, dankzij o.a. hun ingenieur Frank Steukers.

Ontwikkeling van een andere wagen door Oreca kon dus moeilijk uitblijven, en de keuze voor de ondertussen legendarische R8 van Audi lijkt hier niet vreemd te zijn. Dr. Wolfgang Ullrich is echter realist in deze fase. Ullrich mocht al zo vele meemaken met de Audi R8, zijn geesteskind trouwens. "Het was gewoon een goed idee. Puur toeval eigenlijk. Zeker in deze overgangsfase. Ik steun dit alles dan ook voor de volle 100% Ook de bandenkeuze, die (vanzelfsprekend) op Michelin zal vallen. Dat er dan nog 3 Franse piloten het stuur zullen delen, is enkel een logisch gevolg. Definitief is dit alles echter nog niet. Oreca krijgt naast deze steun ook nog support van Play Station, en beiden samen kunnen wel heel wat wielen aan het rollen doen gaan. Dat de Audi moet voldoen aan het nieuwe reglement (50 kg meer), mag niet een zo erg zijn tijdens de verdere (beperkte) ontwikkeling van de LM R8." Volgens De Chaunac (Audi Intl' France) is er geen betere auto om de 24 Uren Le Mans te winnen. "Zelfs met het nieuwe reglement is men in niet staat een betere auto ontwikkelen om de Le Mans 24u te winnen." Dat de Audi R8 aan bod komt komt tijdens de 1000 km van Spa lijkt ondertussen duidelijk, een verder verhaal zal moeten volgen... Vooral: ... wanneer?


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op dinsdag 30 november 2004 om 16:16


Andere publicaties op Racingworld.be...