Pescarolo C60 leidt na 2 uren wedstrijd

De Gordon Porsche 996 GT 3 RSR van Lefort-Lambert-PaltallaDe start van de 1000km van Spa was niet uitstekend te noemen voor enkele van onze landgenoten. Vincent Vosse behield in eerste instantie wel de leiding in LMP2 met de Paul Belmondo Racing Courage C65 Ford, maar moest niet veel later de leiding niet afgeven aan Tommy Erdos (MG Lola). Net voorbij het verstrijken van het half uur slaat de pechduivel toe bij Vosse. De lichten weigerden dienst en Vosse diende de pitlane op de zoeken voor herstellingswerkzaamheden. Het enige goede nieuws lijkt te komen van de G-Force Courage: Loic Deman baande zich een weg naar de tiende plek en stond daarmee tweede in de LMP2 klasse. De Gordon Porsche 996 GT3 RSR kende geen al te beste start en toerde rond op de 41ste plek.

De Pescarolo C60 van Bouillon - Collard - ComasOndertussen heeft Emmanuel Collard autoritair de leiding genomen en dikte hij het verschil met Stéphane Ortelli (Audi R8) aan tot meer dan een halve minuut. Tomas Enge voert het commando in het GT1 veld met de Ferrari 550 Maranello van MenX Racing, voor Christophe Bouchut (Convers Team) en Fabrizio Gollin (BMS Scuderia Italia). De hemelsluizen zijn al een tijdje gesloten en de baan begint stilaan op te drogen. Dat tekent zich duidelijk af in de rondetijden van de piloten die onderweg zijn met intermediates. Het G-Force team haalt Loic Deman na vijftig minuten binnen voor een tankbeurt en een bandenwissel; de Brusselaar wordt de baan opgestuurd met slicks.

De Ferrari 575 M Maranello van JMB RacingAlle gekheid op een stokje wanneer de officiële Courage C-60 Hybride bij het binnenkomen van de pitstraat de vangrail raakt. Achteraf blijkt dat een ophangingsprobleem aan de basis lag van het vreemde manoeuvre. Courage Competition is genoodzaakt om de handdoek in de ring te werpen. Na 1 uur en 16 minuten racen spint Tomas Enge bij het aanremmen van Les Combes. De Tsjech gaat hard de vangrails in en katapulteert terug de baan op. De Team Jota Zytek kan de Ferrari niet vermijden en krijgt een zware tik mee. Beide wagens dienen zwaar gehavend de strijd te staken. Luttele seconden later knalt de Ferrari 575M Maranello van JMB Racing snoeihard in de vangrails aan de andere kant van diezelfde remzone.

De G-Force Courage C65 Judd van Hillebrand - Leroch - DemanVanzelfsprekend grijpt de organisatie in en wordt de Safety-car de baan opgestuurd terwijl de marshalls de gecrashte wagens van de piste verwijderen. Er dienden zelfs herstellingen aan de vangrails uitgevoerd te worden, zo hevig was de klap... De G-Force Courage maakte van deze interventie gebruik om de pitlane op te zoeken en een elektronische motorcomponent te vervangen. Andere slachtoffers van de eerste twee uren zijn de Creation Autosportif DBA die twee maal met problemen de pitstraat induikt en de Lucchini XV die stil staat in het gras. Bij het verdwijnen van de SC (na 1u59 wedstrijd) is het dus nog steeds de Pescarolo C60 die aan de leiding gaat, gevolgd door officiële Zytek en de Audi R8.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in LMS op zondag 17 april 2005 om 13:58


Andere publicaties op Racingworld.be...