Hakkinen wint ondanks strafgewicht met groot machtsvertoon in Spa

Mika Hakkinen wint zijn derde DTM raceMika Hakkinen kon bij de start van de race zijn pole niet verzilveren. De Fin moest het afleggen tegen Audi piloot Mattias Ekstrom. Marcel Fassler kon aansluiten achter de twee kemphanen. In de tweede ronde kwam het tot een contact tussen Pierre Kaffer en Gary Paffet in de bus stop chicane. Paffet werd bestraft met een drive-trough penalty en verloor alle kansen op een goed resultaat. Heinz Harald Frentzen dient achteraan aan te sluiten nadat hij in de vierde ronde van de ideale rijlijn komt. De Duitser glijdt van de baan af en komt tot stilstand in de bandenmuur. Na een interventie van de baancommissarissen kan de voormalige Grand Prix winnaar zijn weg vervolgen.

Het pitstopraam opent vanaf de zesde ronde en de meeste rijders zoeken de snel mogelijk de pitstraat op. Ekstrom komt pas in de tiende ronde binnen, Hakkinen wacht tot de elfde ronde. Een goede gok van de Fin, die de eerste plaats in de schoot geworpen krijgt wanneer blijkt dat Ekstrom's pitcrew 4 seconden meer nodig heeft voor de bandenwissel. Ondanks het feit dat Hakkinen 20 kilogram strafgewicht met zich meedraagt is de vliegende Fin duidelijk sneller dan Ekstrom.

Bruno Spengler verliest na twaalf ronden zijn motorkap op het rechte stuk van Kemmel. Enkele ronden later komen de meeste piloten binnen voor hun tweede pitstop. Ekstrom duikt opnieuw als eerste de pitlane in terwijl Hakkinen een rondje wacht. Na Hakkinen's pitstop is het verschil tussen de beide wagens aangedikt tot een zestal seconden, een gat dat Ekstrom niet meer kan dichtrijden. Het venijn zit hem meestal in de staart en we noteren nog de opgaven van Allan McNish en Jamie Green met lekke banden. Laurent Aiello en Bernd Schneider ontpoppen zich tot de smaakmakers van de laatste vijf ronden. Wanneer de kemphanen naast elkaar door de Eau Rouge willen gaan loopt het mis. Schneider krijgt een kleine tik mee en gaat snoeihard de bandenmuur in. Veel blijft er niet meer over van de Mercedes AMG C-Klasse, maar de veiligheid van de DTM wagens wordt opnieuw onderstreept.

De uitslag:
1. Mika Häkkinen - Mercedes AMG C-Klasse - 24 ronden
2. Mattias Ekström - Audi A4 DTM +4.258
3. Tom Kristensen - Audi A4 DTM +5.976
4. Jean Alesi - Mercedes AMG C-Klasse +10.088
5. Marcel Fässler - Opel Vectra GTS V8 +27.801
6. Martin Tomczyk - A4 DTM +28.001
7. Laurent Aiello - Opel Vectra GTS V8 +33.516
8. Gary Paffett - Mercedes AMG C-Klasse +40.407
9. Alexandros Margaritis - Mercedes AMG C-Klasse +50.255
10. Christian Abt - A4 DTM +50.856
11. Frank Stippler - A4 DTM +51.402
12. Stefan Mücke - Mercedes AMG C-Klasse +55.593
13. Rinaldo Capello - A4 DTM +55.961
14. Pierre Kaffer - A4 DTM +56.711
15. Heinz-Harald Frentzen - Opel Vectra GTS V8 +1:28.708
16. Manuel Reuter - Opel Vectra GTS V8 +1 ronde
17. Bernd Schneider - Mercedes AMG C-Klasse +2 ronden
18. Allan McNish - Audi A4 DTM +3 ronden
19. Jamie Green - Mercedes AMG C-Klasse +4 ronden


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in DTM op zondag 15 mei 2005 om 16:31


Andere publicaties op Racingworld.be...