GLPK-Carsport: "Een podium behoorde tot de mogelijkheden ..."

Heroïsch, maar geremd door pech in Monza, competitief maar gestrand op één plaats van het podium in Magny-cours. De Corvette C5-R van het Belgisch Nederlands GLPK Carsport team, gesteund door Cadillac en Corvette Europe, heeft ontegensprekelijk het begin van het FIA GT kampioenschap 2005 gekleurd. De derde wedstrijd werd georganiseerd in Groot-Brittannië te Silverstone, en maakte deel uit van de festiviteiten van de 100 jarige verjaardag van de legendarische Tourist Trophy. De ambitie voor de start was de top drie, rekening houdend met de aanwezigheid van de officiële Aston Martin DBR9 !

Vanaf de eerste vrije training op vrijdag bleek al dat het GLPK Carsport team met als rijders Anthony Kumpen, Bert Longin en Mike Hezemans, met de Corvette C5-R het ideale wapen in handen om de officiële Aston Martin's op de knieën te krijgen. In de eerste vrije trainingen eindigde de Corvette C5-R op een zucht van de Aston Martin van Pedro Lamy en Peter Kox. Dat liet het beste vermoeden voor de kwalificaties. Een plaats op de eerste startlijn behoorde tot de mogelijkheden. "Ik werd tijdens mijn eerste snelle ronden op nieuwe Pirelli's, gehinderd door een andere deelnemer", vertelt Anthony Kumpen. "Dat kostte me op zijn minst vier tienden van een seconde. Tijdens mijn tweede poging maakte ik een klein foutje. Jammer, want de Corvette C5-R was prima, en met die goede prestaties van de afgelopen dagen in het achterhoofd was een plaats op de eerste rij zeker haalbaar én verdiend."

De warming up op zondagmorgen bevestigde het gevoel van Anthony Kumpen. De Corvette C5-R heerste over Silverstone en was ruim één seconde sneller dan de eerste achtervolger, de Aston Martin. " We hebben een nieuw type van Pirelli banden getest en gereden met een volle tank. Het resultaat van deze morgen was ongelofelijk ! Ik hoop dat we vanaf de volgende wedstrijd ook in zulke omstandigheden kunnen rijden", vervolgt Anthony Kumpen.

Het was ook Anthony Kumpen die rond de middag met de Corvette C5-R mocht starten: "Pedro Lamy mistte zijn start zodat ik naar de vijfde plaats zakte.. Maar al snel had ik hem opnieuw bijgehaald en in de tweede ronde schoof ik op naar de derde plaats. De Aston Martin van David Brabham, de Maserati van Fabio Babini en ikzelf met de Corvette namen afstand van de rest van het veld. Vooraan werd een heerlijke strijd geleverd met ons drieën. Het was een harde strijd en in het heetst van de strijd heb ik zelfs een Porsche , die uitkwam in de GT2 categorie, aangetikt. Gelukkig zonder erg. Op het einde van mijn stint had ik drie seconden achterstand op de leidende Aston Martin van David Brabham. De wagen was perfect, alles bleef mogelijk ... "

Het GLPK Carsport maakte een schitterende pitstop die in snelheid en degelijkheid zeker niet moest onderdoen voor het officiële Prodrive team dat instaat voor de Aston Martin's. De beurt van Anthony Kumpen zat erop, het was nu aan Bert Longin. Longin nam het stuur over en kwam als derde terug de baan op, met een achterstand van een kleine 10 seconden. De Corvette bevestigde, bleef het goed doen en Longin naderde zienderogen op de leider: "De Michelin rijders hadden duidelijk problemen met de grip", aldus Bert Longin. "Onze Pirelli's werkten perfect tijdens de wedstrijd. En dan, plots, had ik geen remmen meer. Ik schakelde terug en probeerde zo te remmen om de auto zo goed als mogelijk aan de kant te kunnen zetten. Ik raakte gelukkig niets. Ik begaf me terug op de piste en bereikte de pits waar het team werkte aan het remsysteem. Ik ben nog eens gestart, maar de problemen waren niet opgelost. Ik heb dan onmiddellijk terug de pits opgezocht waar de mecaniciens vaststelden dat de hoofdremcilinder het had begeven. Er was geen olie meer in, en in dat geval is er ook geen druk meer op het pedaal. De opgave was onvermijdelijk."

Een geweldige ontgoocheling voor het Belgisch-Nederlands GLPK Carsport team. Een goed resultaat, een podium was haalbaar. Het mocht niet zijn. "Ik denk dat niet enkel het podium haalbaar was. Ik ben er zeker van dat we hadden kunnen winnen", vertelt Mike Hezemans die de wagen niet heeft kunnen besturen tijdens de wedstrijd. "De tijden waren zeer goed en de Corvette C5-R was uitstekend tijdens de wedstrijd waarin velen sukkelden met het vinden van grip. Helaas, de wagen is niet nieuw. En het is onmogelijk om te weten hoeveel wedstrijden bepaalde stukken reeds hebben meegemaakt. Na onze opgave hebben we overlegd met de mensen van het team en hebben we besloten dat we de wagen volledig gaan reviseren voor de volgende wedstrijd. Alle stukken worden vernieuwd. We willen geen risico meer nemen. En gezien het feit dat Pirelli ons de banden kan leveren waarmee we geschitterd hebben tijdens de warming up heeft de ontgoocheling plaatsgemaakt voor optimisme. Maar toch jammer dat we hier in Silverstone een mooi resultaat mislopen ... "


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 15 mei 2005 om 19:44


Andere publicaties op Racingworld.be...