GLPK-Carsport: Het trio gaat voor de overwinning, gesteund door Bleekemolen

Winst in Imola voor Kumpen-Longin-HezemansHet FIA GT kampioenschap is goed gelanceerd en wie voorspelde dat de Corvette hoge ogen kon gooien, had het goed gezien: de Belgisch-Nederlandse machine van GLPK-Carsport was in Imola de snelste. En hoe: eerste met een voorsprong van negentien seconden, pole position, snelste trainingstijd én snelste ronde in de race. Top of the bill, op alle punten. afgewerkt product, zowal qua wagen, als qua team.

Voor het trio Kumpen-Longin-Hezemans was die overwinning een mooie bekroning. En voor het FIA GT Kampioenschap een goede zaak, want de eerste vier races van het seizoen leverden nu al evenveel verschillende winnaars op: Ferrari Maranello 550, Maserati MC12, Aston Martin DBR9 en nu dus de ontzagwekkende Corvette C5R. Het onderstreept dat het materieel in dit kampioenschap van een heel goed niveau is, en dat achter het stuur alleen maar snelle en ervaren jongens zitten. Na drie uren wedstrijd reden de eerste vier in Imola op niet meer dan een minuut van elkaar, en dat wil toch wel wat zeggen.

Going to victory...Het belooft voor de "Proximus 24 Hours of Spa". GLPK-Carsport bereidt deze belangrijke afspraak op 30 en 31 juli in ieder geval met de nodige zorg voor. Anthony Kumpen maakt er geen geheim van dat het team de lat hoog legt: "We gaan naar Francorchamps om te winnen. Niet meer en niet minder. En we stellen alles in het werk om ons doel te bereiken. Na Brno wordt de auto helemaal uit elkaar gehaald, krijgt hij een nieuwe motor, een nieuwe ophanging... Hij zal zo goed als nieuw zijn, en uiteraard ook aangepast aan een etmaalrace. We weten nu dat de Corvette heel snel is op alle types van circuits, en bovendien blijkt hij ook zeer bedrijfszeker. Zelfs bij zeer warm weer, zoals het voorbije weekend in Italië."

"Het is nu al duidelijk dat onze auto heel wat in zijn mars heeft voor races van drie uur, maar ook over een volledig etmaal kunnen we voor de winst gaan. Dat bewees de Corvette met overwinningen in Le Mans en Daytona. Dit model gaat al een hele tijd mee, dus zit vooral veel ervaring in het product, maar ondertussen is de auto ook constant blijven evolueren. Als we aan de auto sleutelen, dan zetten we nooit een stap in het ongewisse. Dat is heel belangrijk. Toen we met de steun van Corvette Europe dit programma opstartten, waren de banden het enige onbekende terrein. Het chassis van Pratt & Miller (het huidige chassis is het nummer 11, het recentste) reed nooit op Pirelli, terwijl wij een contract met het Italiaanse bandenmerk hadden. Uiteindelijk bleek dat geen nadeel. De technici uit Milaan hebben zich meteen in de zaak vastgebeten, en nu rijden we met banden die speciaal voor de Corvette zijn ontworpen."

De zege in Imola..met de steun van Pitelli natuurlijk...Hoe verloopt de voorbereiding op de 24 Uren nu? Zal GLPK-Carsport versterking aantrekken? "We hebben het geluk dat we in ideale omstandigheden kunnen werken: we hebben permanent contact met de Amerikaanse ingenieurs. De kans is trouwens groot dat één van hen ons komt helpen tijdens de 24 Uren. Wat de rijders betreft: we hebben Jeroen Bleekemolen aangetrokken. Hij kent General Motors, want hij reed in DTM voor Opel. We kozen hem om zijn snelheid en zijn serieuze manier van werken. Hij zal zich alleen nog wat moeten aanpassen aan de auto, want je moet het relatieve tekort aan paardenkracht compenseren door het tuig zeer snel in de bocht te sturen." Ter herinnering: Jeroen Bleekemolen reed al met Carsport in de FIA GT, meer bepaald in 2001. Hij is trouwens nog altijd de jongste winnaar ooit in het kampioenschap. Bleekemolen was pas negentien toen hij op de Hungaroring samen met Mike Hezemans in een Viper won.

Dan is er uiteraard de logistiek, die er toch wel anders uitziet voor de 24 Uren. "Ook hier zitten we goed", weet Kumpen. "Alles aan de Corvette is zo ontworpen, dat je heel makkelijk en snel kan ingrijpen. Alle onderdelen laten zich snel vervangen, en ze zitten klaar in kleine containers die ons rechtstreeks uit de States worden bezorgd. Zo zie je maar: in Spa-Francorchamps zullen ze rekening moeten houden met ons..."

Press 24H / DDS

Foto's: GLPK-Carsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op vrijdag 03 juni 2005 om 10:57


Andere publicaties op Racingworld.be...