Circuit Zolder: Donderdag 16 juni, Internationale-trainings-dag

De wet van Murphy.

Het afgelopen weekend zagen we in Francorchamps tijdens de Belcar manche de Porsche biturbo van RS Racing in de vlammen opgaan. Het vonnis achteraf was bikkelhard: de wagen geraakt niet tijdig klaar voor de race in Brands Hatch en het team rond Rudy Maes moest op zoek naar wat anders. Dat anders, werd gevonden in de 750pk sterke 'Gumpert Apollo'. Deze bolide (design by Marco Vanetta) is uitgerust met een Audi 4.2 v8 biturbo en was reeds goed voor een derde plaats (Ruben Maes) op Hockenheim tijdens de Duitse Divinol Cup van enkele weken geleden.

De voltallige Nationale pers werd uitgenodigd om deze snelle baanklever te komen bewonderen en aanwezig te zijn op de Belgische en natuurlijk Limburgse ' Apollo' première. RS-Racing pakte dan ook maar dadelijk uit met 2 exemplaren waarvan één raceversie (rode) en één straatversie met 650pk (blauwe).

Geen overbodige luxe zou later blijken want om klokslag halfelf weigert de race-Apollo alle dienst. Een half uur later sloeg het noodlot (Murphy) alweer toe voor RS-Racing. Door een olie lek vatte de straatversie op het rechte stuk vuur en diende Ruben Maes de bolide aan de kant te zetten. De vlammenzee verplichtte de jonge piloot echter om zijn wagen te verlaten tussen de Kanaal en de Bianchi-bocht. Op deze plaats staat gedurende het raceweekend altijd een interventiewagen (iets wat Ruben Maes wellicht wist) maar tijdens de Internationale trainingen op donderdag is deze plaats niet bemand. Meer dan 100 kilogram bluspoeder kon niet voorkomen dat de bolide bijna volledig door de vlammenzee verteerd werd.

Een vijftal Nederlandse Mini's, de Porsche van Bert Longin, Guino Kenis met de BMW 130i, De Jong/Verwoerdt/Den Dekker (Seat Ibiza), Jurgen Van Hover (Mini Challenge) en Simon Knap (FFord) deelde tijdens de voormiddag de piste met de beide Apollo bolides van Roland Gumpert.

Tijdens de pauze was er behoorlijk wat beweging in de paddock. Enkele exoten maakte hun geslaagde intrede: een BMW Z8, een fabriek nieuwe Ferrari, een wondermooie Lamborgini, een handvol Maseraties enz... trekt altijd een hoop kijklustigen. Ook terug van weggeweest: de Vertigo van MRS Leuven, die wederoptrad na de zware crash eerder dit jaar..

Na de koffie zien we dan de Nederlanders: Den Hartog (Mercedes Cup), Auke Genemans (FFord), Henk Vuik Jr. (FFord) en Robert De Hoen/Armand Essers (Brother BMW) op het asfalt lint.

Georg Severich (GS motorsport) rijdt de Honda NSX GT voor om later plaats te maken voor enkele fortuinlijke buitenlandse journalisten. En NSX straatversie die dienst doet als 'Taxi' komt maar bleekjes over wanneer hij voorbij geraasd wordt door de GT versie.

De Panoz-Ford van Mirco R. Schultis, de Gulf Porsche van Joost Vollebergh, de Meyers BMW, de GTB Porsche 996 supercup van Peter Van Hoepen/Danny De Laet, Eric Bruynoghe (AD Sport), de Porsche van First Motorsport, de Vertigo en de Mondeo turbo zorgen voor de nodige sound.

Leopold Goormachtigh (BMW Compact), Guido & Danny Werckx (BMW M3), Kris Vanhoyland (Renault Clio V6), Maxime Martin (Mini Challenge), Van der Aerschot (Ginetta) en de Mitsubishi's van Hermans/Laudus & Algoedt/Behaegel deden het met heel wat minder dB maar niet echt minder snel.

Resten ons nog enkele old timers: zoals de vijf zeer mooie Porsches, de Lotus, de zwarte proto en een ontvleugelde Radical.

Bij leven en welzijn, tot volgende week.

Ronald Janssens
www.RJ-online.be


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Nationaal op vrijdag 17 juni 2005 om 07:46


Andere publicaties op Racingworld.be...