Vijf vragen aan Jérôme Thiry (Motorsport International - Jaguar X-Type)

Jérôme ThiryDe Jaguar-piloot werd bekroond een uitermate spannende campagne 2005, zodat hij met het nummer 1 op de deur dit weekend mag starten in de Francorchampions. Met Loïc Deman als teamgenoot, verwacht hij een nog spannender seizoen dan vorig jaar. Maar, hij is vastberaden.

Jérôme, hoe kijk je terug op je titel in de BTCS?
"Op persoonlijk vlak, ben ik daar heel blij mee natuurlijk. Maar, het heeft mijn leven niet veranderd en geen deuren naar de F1 geopend! Laten we zeggen dat die titel mijn zelfvertrouwen goed heeft gedaan, want we werden kampioen in een sterk kampioenschap. Het vervolg laat zich raden. Ik wil mijn titel verlengen en ik heb een enorme motivatie om in de BTCS 2006 weer te winnen."

Vincent Radermecker werd vervangen door Loïc Deman. Wat gaat dit voor jou veranderen?
"De ervaring en het rijke palmares van Vincent waren voor mij een zekere geruststelling. Men moet echter weten dat we de taken altijd gelijk verdeeld hebben. In de kwalificaties moest hij soms een tijd zetten, terwijl ik dat een andere keer moest doen. Er was geen nr. 1 en nr. 2, zoals sommigen dachten... Ik het vertrouwen in Loïc. Hij heeft eveneens een stevig visitekaartje en hij heeft altijd sterk gepresteerd met diverse snelle wagen van uiteenlopende types. Misschien heeft hij wat minder ervaring dan Vincent met een Silhouet, maar hij zal snel leren... "

Een traditionele strikvraag: wat zijn je kwaliteiten? En, je mindere punten...
"Ik ga met het negatieve beginnen. Ik heb soms moeite om er meteen in te vliegen. Dat kost me wat tijd in de eerste twee of drie ronden. Het positieve: ik denk dat ik correct ben op de piste. Ik ben niet iemand die een andere eruit zal rijden. Ik ben redelijk rustig aan het stuur, al kan ik soms wel eens serieus vloeken... maar dat blijft binnen mijn helm."

Nog een traditionele vraag: wie is je favoriet voor 2006?Motorsport International - Jaguar X-Type
"Ik zal wel niet origineel zijn door de Audi A4, de BMW M3's van Lupant-Slaus en Vanbellingen-Fumal en de twee Renault Méganes te tippen. Ik ben benieuwd naar de tijden van de Peugeots. Die wagens hebben heel wat potentieel getoond in Frankrijk en ze kunnen verrassen. Bij de GT's vrees ik enkel één Porsche, de wagen die bestuurd wordt door Marc Duez, want hij blijft bijzonder snel. Het is echter de vraag of de banden het langer dan vier of vijf ronden zullen uithouden op de 997... Maar, uiteindelijk vraag ik me af of onze belangrijkste rivaal niet de tweede Jaguar wordt. Ik ben goed geplaatst om de competitiviteit van deze auto in te schatten en ik heb respect voor de tandem Chouvel-Mathieu. Martial en Pascal zijn snel en ze zijn bijzonder gemotiveerd! Maar, als ik toch geklopt wordt, dan liever door onze teamgenoten. Ze gaan in elk geval het genoegen hebben de kleuren van een mythisch merk te verdedigen. Voor de toeschouwers blijft de naam Jaguar tot de verbeelding spreken!"

Is de X-Type Silhouet geëvolueerd in het tussenseizoen?
"Willy Plas en MI hebben geen fundamentele wijzigingen doorgevoerd. Ze hebben vooral gewerkt aan de snelheid van interventies tijdens de pitstops. Vorig jaar moesten voor bepaalde ingrepen koetswerkdelen gedemonteerd worden. Deze keer zullen alle vitale organen bereikbaar zijn zonder een schroevendraaier te moeten gebruiken..."

Nog een klein vraagje tot slot: hoe is het met Lise?
"Mijn dochter stelt het uitstekend. Op 31 maart wordt ze twee maanden. Ze is prachtig. Ik kan uren naar haar kijken. Het is het mooiste geschenk dat ik ooit heb gekregen."

PRC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 10 april 2006 om 23:15


Andere publicaties op Racingworld.be...