Drie vragen aan GLPK-Carsport teammanager Jorge Segers

Drie vragen aan GLPK-Carsport teammanager Jorge SegersVorig jaar debuteerde GLPK-Carsport met de Corvette C5-R in het FIA GT kampioenschap. Dit jaar rijden jullie met de Corvette C6-R. Is er een verschil tussen beiden wagens?

Jorge Segers: "Op het eerste zicht zou je zeggen dat beiden wagens vrijwel identiek zijn. Niets is minder waar. Het lijkt wel of elk onderdeel van de C5-R gedemonteerd, bekeken, bestudeerd en verbeterd is. Er is een grondige analyse gemaakt van elk onderdeel, van elk boutje aan de C6-R. Men heeft, bij de ontwikkeling van de wagen, ook meer oog gehad voor het comfort van de rijder. Want je wagen mag nog zo goed zijn, als de rijder geforceerd achter het stuur moet kruipen dan ben je niet goed bezig. De zitpositie is merkelijk verbeterd, de rijder kan overal makkelijk aan en er is een zeer overzichtelijk scherm op het dashboard zodat de rijder met één oogopslag een zicht krijgt over de technische stand van zaken. We hebben nu een aantal keren getest maar ik kan je nog niet zeggen hoeveel sneller de C6-R is vergeleken met de C5-R. Maar dat hij sneller is, dat staat vast. Het verschil in snelheid merk je vooral in de bochten, en dat is dan vooral te danken aan de nog betere aërodynamica. De wagen is makkelijker te besturen, minder nerveus dan de C5-R."

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de C5-R en de C6-R?

Jorge Segers: "Een belangrijk verschil is het aantal handelingen dat een rijder moet doen vooraleer hij gaat pitten. Een pitstop, van zo'n hoogtechnologische wagen als de C6-R, kan je best vergelijken met het voorbereiden van een landing van een vliegtuig. Bij de C5-R moest de rijder 11 handelingen uitvoeren. Zo moest de airco van de helm worden uitgeschakeld, lichten uitschakelen, benzinepompen uitschakelen, het benzineverbruik terug op nul zetten, de snelheidsbegrenzer inschakelen bij het pitten ... Bij de C6-R duwt de rijder op één knop en alles wordt automatisch gedaan. De grote lichten gaan uit en in de plaats daarvan gaan er twee kleine aan zodat het team weet dat de wagen op komst is, de airco van de helm wordt automatisch uitgeschakeld, de blazers om de remmen te koelen beginnen hun werk te doen. De rijder moet enkel nog de gordel los doen en zo snel mogelijk uit de wagen komen. Door dit systeem kan een rijder zich veel langer concentreren op zijn job, en dat is racen. De eventuele foutenmarge is nu véél kleiner."

Wat zijn de ambities van de teammanager?

Jorge Segers: "Afgaande op de testen moeten we vooraan mee kunnen strijden voor het podium. Kijk, in Dijon was vrijwel iedereen op het appel en daar rijden we constant mee vooraan. 2005 was een leerjaar. De Corvette was nieuw, net als het team en de rijders. We hebben elke race progressie gemaakt, dat kan je afleiden uit de resultaten en het sterk seizoenseinde. 2006 moet het jaar van de bevestiging worden. De Corvette C6-R is nog beter dan de C5-R. We kenden niet het minste probleem tijdens de testen. De rijders en het team zijn perfect op elkaar afgestemd. Het moet dus beter zijn. GLPK-Carsport start het seizoen 2006 met gezonde ambitie. We weten wat we kunnen en we gaan er alles aan doen om zo hoog mogelijk te eindigen."

GLPK press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 04 mei 2006 om 10:01


Andere publicaties op Racingworld.be...