1000 km van Spa: "Le Mans, maar dan zonder Audi..."

De 1000 km van Spa wordt dit jaar op 14 mei gereden, een maand later dan de vorige editie. De kans op goedgestemde weergoden is dus iets groter dan een jaar geleden. Maar het grote nieuws is dat deze editie een indrukwekkend deelnemersveld krijg. Zowel wat de kwantiteit betreft, met 21 prototypes en 28 GT's, als de kwaliteit, met niet minder dan acht voormalige F1-rijders en daar bovenop alle sterke jongens van de Le Mans Series, een kampioenschap dat helemaal in de lift zit.

De Le Mans Series heeft haar naam bovendien niet gestolen: maar liefst 29 machines die straks aan de 24 Uren van Le Mans deelnemen (waaronder 19 van de 24 prototypes op de deelnemerslijst van de Franse race...) komen naar Francorchamps voor een grote algemene repetitie. Op de deelnemerslijst van de 1000 km van Spa ontbreken van de machines voor Le Mans eigenlijk alleen de twee nieuwe Audi R10 diesels. Het Duitse merk bereidt zich inderdaad liever in alle discretie voor op de Franse klassieker. Met uitzondering van de WR-Peugeot komen alle andere Le Mans-machines naar de Ardennen. Met een Protran, een Lucchini en een TVR, die er halverwege juni niet bij zijn, krijgt de Belgische race zelfs een meer gevarieerde startgrid dan de grote etmaalrace in de Sarthe.

Tien machines zijn ingeschreven voor de topcategorie LMP1. De Pescarolo C60-Judd van het snelle Franse duo Emmanuel Collard en Jean-Christophe Boullion, regerende kampioenen en winnaars van de eerste LMS-manche in Istanbul, start opnieuw als favoriet. Deze keer lijkt het team van Henri Pescarolo (recordhouder van het snelste rondje op het oude Francorchamps met ...262 kilometer per uur) vastberaden om zijn naam eindelijk op de erelijst van de Ardense klassieker te zetten. Pescarolo zal uiteraard op zijn hoede moeten zijn voor de Zytek met Judd-motor. Vooral de officiële machine dan, die er in Turkije niet bij was maar een jaar geleden won in de Ardennen met John Nielsen, Casper Elgaard en Philip Andersen (als vervanger van de Japanner Shimoda).

Ondertussen maakt de Fransman Nicolas Minassian zich opnieuw op om voor de pole position te gaan met zijn Creation Autosportif, een snelle machine die nog niet altijd even bedrijfszeker is. Bovendien zijn Ortiz en Gabbiani (ex-Dome) niet meteen vergelijkbaar met Campbell-Walter. Bij Courage pakken ze uit met drie exemplaren van de LC70: de machine met Judd-motor van het Swiss Spirit van Harold Primat en de ex-DTM-coureur Marcel Fassler, en de twee Mugens van de teambaas, de ene voor Kurosawa-Frei en de tweede voor voormalig F1-rijder Shinji Nakano met een nog aan te duiden tweede rijder. Voor dat zitje zijn trouwens nog verscheidene Belgen in de running. Jan Lammers, voormalig wereldkampioen bij de FIA-prototypes, is terug met een Dome-Mugen van Racing for Holland, samen met de Malaisiër Alex Yoong, die in Formule 1 voor Minardi reed. Het wordt ook uitkijken naar de nieuwe zwarte proto Lister Hybrid, die in Istanbul op het podium finishte en wordt bestuurd door het trio Belicchi-Zonca-Moller. Tot slot zijn er bij de dikke prototypes ook nog de Lola B06/10 AER van het team Chamberlain, die tijdens de eerste meeting wist te verassen, en de nagelnieuwe Protran van Kevin Mc Garrity en Paul Cope.

In de LMP2, de minder krachtige maar ook lichtere prototypes, zijn er elf machines en zeven verschillende modellen. Ook hier wordt het dus zeer boeiend. De Radical SR9 van Martin Short, die bij zijn eerste optreden op amper vijf minuten van de finish nog aan de leiding in zijn categorie reed maar toen moest opgeven, is uit op revanche. En dat op het circuit waar Rollcentre vorig jaar met de Dallara en Vanina Ickx voor het eerst op het algemene podium mocht stappen. Helaas zal onze vertegenwoordigster in de DTM er deze keer niet bij zijn. Tenminste toch niet met de Radical, die sinds de inlijving van Fisken naast Barbosa volzet is. De Courage van het team Barazi-Epsilon, snelste in Turkije voor de Pilbeam van Bruneau die nu is uitgerust met een motor van Judd, en de C65-Judd van het Belgische team G-Force van Frank Hahn en de talentrijke jonge 17-jarige Brit Ed Morris zullen hun Turkse prestatie kost wat kost willen bevestigen. Voorts zijn er de Lola's van Chamberlain Synergy Motorsport, kampioen in 2005 en afwezig in Istanbul, en de RML, maar natuurlijk ook de Lucchini of de Courage van Paul Belmondo Racing, waar de teambaas samen rijdt met Didier André en de Franse belofte Yann Clairay.

In twee GT categorieën samen rijden straks niet minder dan 28 wagens. In de GT1 is er de schitterende Aston Martin DBR9 die door Prodrive wordt toevertrouwd aan Larbre Compétition, meteen de grote favoriet. Dit temeer omdat de mooie Engelse machine wordt bestuurd door een heel snel trio: de Portugese ex-F1-rijder Pedro Lamy, wereldkampioen FIA GT Gabriel Gardel en de Belg Vincent Vosse. Op papier kan alleen een incident deze machine van een tweede opeenvolgende overwinning houden. Tenzij de Saleen S7R van Oreca, bestuurd door Stéphane Ortelli en Soheil Ayari, een tandje bij steekt en van bij zijn debuut in het kampioenschap bedrijfszeker is. Tegenover deze twee snelle klanten staan de twee Astons van Cirtek (met een nieuwe teamgenoot die nog moet worden toegewezen aan de snelle Antonio Garcia), de Ferrari 550 Maranello Convers Menx van de Nederlander Peter Kox (2de in Turkije met Pergl en Vasiliev), de originele Lamborghini Murcielago die tijdens de oefenritten van de eerste meeting uitviel met een kapotte motor, maar vooral de drie Corvettes die in Francorchamps altijd heel snel voor de dag komen. We kunnen ook uitkijken naar de snelle C5-R Luc Alphand Aventures van Policand-Goueslard en Anthony Beltoise (vorige maand al op het podium), maar vooral twee machines van PSI, de C6-R van ex-Balcarjongens Kuismanen-Palttala-Menten en de C5-R van zanger David Halliday en Frédéric Bouvy.

Last but the least, na talrijke jaren van Porsche-dominantie, lijkt de GT2-categorie dit jaar zeer open, misschien wel meer dan ooit. De Duitse GT 's blijven in de meerderheid (11 exemplaren waaronder de Gordon van de Belgen Yves Lambert en Christian Lefort, samen met de Fransman Romain Iannetta) en hebben degelijke rijders achter het stuur, zoals Wolfgang Kaufmann, Marc Lieb, Christophe Bouchut, Sébastien Dumez of Christophe Tinseau. In Turkije ging de overwinning naar een nieuwe Ferrari F430 (van het team GPC van Drudi-Rosa-Melo), met 7 seconden voorsprong, terwijl de verrassende Panoz Esperante heet podium vervolledigde. Ook om naar uit te kijken: de Spyker C8 Spyder GT2 van de Nederlanders Hezemans, Bleekemolen en Crevels (5de en 6de).

Editie 2006 van de 1000 km van Spa kan inderdaad uitpakken met een indrukwekkende startgrid. Het onderstreept dat deze discipline in de aanloop naar 2007, wanneer verscheidene constructeurs er bij komen, helemaal in de lift zit. Veertig jaar na de eerste editie van de 1000 km van Spa kan Francorchamps opnieuw uitkijken naar een grootse meeting...

1000 km Spa press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 04 mei 2006 om 10:55


Andere publicaties op Racingworld.be...