FFSA GT - Val de Vienne: Minder goed weekend voor de Belgen

Men zegt wel eens dat een minder geslaagde algemene repetitie de voorbode van een goed stuk is. Voor SRT en PSI zou dit in ieder geval een goed voorteken zijn, want dit weekend was niet meteen het beste uit de reeks van 2006. Afgelopen weekend vonden race 7 en 8 van het Franse FFSA-GT kampioenschap plaats, maar Dame Fortuna stond niet aan de zijde van onze Belgische vertegenwoordigers.

Het circuit van Val de Vienne lachte SRT en PSI niet toe. Op zaterdag reed Lebon (SRT) nochtans naar een sterke derde kwalificatietijd, terwijl Soave (SRT) met een negende positie het zeker niet slecht deed. PSI Expérience kende een perfecte kwalificatiesessie en slaagde erin om de volledige eerste startrij in te palmen! Toch brachten deze posities PSI geen geluk! Markus Palttala en Pertti Kuismanen, onderweg in de Corvette C6-R, moesten vrijwel meteen de handdoek in de ring gooien. De overwinning in de eerste manche ging naar het ORECA-duo Hernandez-Ayari. Zij wonnen voor hun Saleen-merkgenoten Dupuy-Fiat, uitkomend voor het Protek team. Policand-Balthazard tikten als derde aan met de Ferrari 550 Maranello van Larbre Competition. De PSI Expérience Corvette C5-R, met aan het stuur David Hallyday en Phillipe Alliot, kwam niet verder dan de vierde plek. Geruime tijd streden Bouchut en Lebon tijdens de eerste race om de overwinning, maar enkele race-incidenten sloegen de SRT-Corvette uiteindelijk naar de vijfde plaats terug. Erger nog verliep het voor Cayrolle en Soave. Bandenproblemen maakten een vroegtijdig einde aan de wedstrijd van de Fransen, die nochtans naar de broodnodige punten op zoek waren.

"Voor Bouchut en Lebon washet weekend zondagochtend al afgelopen. Christophe Bouchut zette, in zijn eerste ronde, meteen de voorlopige pole op de tabellen, maar een stuurfout in zijn tweede run betekende meteen het einde van zijn dromen en die van Yvan Lebon. De schade aan de wagen was te overzien, maar met een race over vier dagen konden we geen risico's nemen", vertelde Patrick Selleslagh. Het was de ORECA Saleen S7-R die de tweede wedstrijd in Val de Vienne van op de pole mocht starten, met naast zich de Chrysler Viper GTS-R van MTO Mirabeau. Alliot-Hallyday stuurden de PSI C5-R naar de vijfde startpositie, twee plaatsen beter dan de intrinsiek snellere C6-R van teamgenoten Palttala-Kuismanen. De wedstrijd was echter een kolfje naar de hand van de Chrysler Vipers. Makowiecki-Lesoudier (MTO Mirabeau) wonnen de race voor het exemplaar van Dumez-Balandras (Euroflash Autovitesse). Bornhauser-Thevenin sloten het podium af met een addergebroed uit de stal van VBM. De Saleen S7-R van Protek eindigde vierde, voor de SRT Corvette van Soave-Cayrolle. PSI kende opnieuw weinig geluk. Alliot-Hallyday gaven op en Palttala-Kuismanen finishten op twee ronden van de winnaar. Ook ORECA zat in de hoek waar de klappen vielen. Na ongeveer 20 minuten wedstrijd zat het erop voor Ayari-Hernandez.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Internationaal op maandag 26 juni 2006 om 00:02


Andere publicaties op Racingworld.be...