Reacties na het Racing Festival (deel 6)

Chris Mattheus - Flandria Rent Racing: "Derde of vierde, het maakt allemaal niet zoveel uit, ik heb van deze race genoten. Ook al wilde het aanvankelijk niet echt vlotten. De jongens hadden de standaard setup voor Spa op eigen houtje ietwat bijgesteld maar dat pakte verkeerd uit. Reeds in de eerste ronde van de vrije oefenrit voelde ik dat de auto "anders" reageerde. Ook in de droge eerste kwalificatiesessie had ik het gevoel dat er iets niet klopte, getuige de zeer matige 2:38.164"-chrono die Stephanie Boden wat later op de klokken zette. Ook zij vond de wagen bij het aanremmen ongebruikelijk reageren. Toen de juiste toedracht aan het licht kwam, was het te laat om nog iets aan onze zesde startplaats (in de klasse) te doen aangezien het in de tweede kwalificatiesessie regende. Omdat Stephanie jarig was kreeg ze voor de start de boodschap mee om zichzelf zo lang mogelijk te plezieren. Logisch dus dat er bij de eerste safety car-fase niet gewisseld werd, deels ook uit vrees om door het rode licht op het eind van de pitlane opgehouden te worden. Meer nog dan die derde plaats schonken vooral de uitdagingen die zich in deze race aandienden mij de grootste voldoening. Dat we in de kampioenschapsstand van vijf naar vier zijn opgeklommen, is voor mij slechts bijzaak. Toen het duidelijk werd dat Haane-Meert niet meer naast de titel konden grijpen, heb ik m'n calculator opgeborgen; de titel, daar was het me immers van voor aanvang van het seizoen om te doen. Dus lig ik er ook niet wakker van of we nu tweede, derde dan wel vierde eindigen. Wat geenszins wil zeggen dat we er binnen twee weken, tijdens de seizoensafsluiter in Zolder, niet een laatste keer invliegen!"

Frank Thiers - Russell Racing: "We zijn uiteraard opgetogen met deze podiumplaats in Klasse 2, maar mits een betere afstelling van de wagen hadden we de wedstrijd kunnen afwerken binnen de top vijf algemeen. Net zoals in Lausitz hebben we na de trainingen nog getracht om de set up te veranderen. Terug zonder resultaat. We draaiden tijdens de chronosessie 2'36"2 terwijl we in het verleden in dezelfde omstandigheden reeds 2'30" op de tabellen zetten. Er was dus duidelijk iets mis met de afstelling van de wagen. We hebben een en ander gewijzigd na de trainingen. Maar door het feit dat we op zondagmorgen in Oostende gingen kiezen voor de gemeenteraad waren we te laat voor de warm-up. We hebben zodoende de wijzigingen niet kunnen uittesten. Na de start van de wedstrijd bleek de Porsche zwaar overstuurd waardoor het onmogelijk was om aanvallend te rijden. Hans is in Blanchimont op topsnelheid zelfs van de baan gegaan en kwam op amper één meter van de bandenmuur tot stilstand. Als we de wedstrijd analyseren en met de wetenschap dat we destijds rondetijden draaiden van 2'30", dan had de Dodge Viper van de broers Grouwels geen probleem mogen vormen. We hebben de ganse wedstrijd op eieren gereden. Ondanks alles hebben we ons wel geamuseerd. We hebben hard moeten werken en onze wedstrijd was niet vrij van risico's. Vooral op het einde van de wedstrijd heb ik nog zware risico's genomen in de strijd om de derde plaats in Klasse 2 met de Porsche turbo van AD Sport. Pas in de laatste ronde heb ik de derde plaats kunnen veroveren. Het doet in ieder geval deugd om nog eens van het podium te mogen proeven. We zijn wel tot de vaststelling gekomen dat we niet meer over het materiaal beschikken om mee vooraan te strijden in onze Klasse. De grote lijnen betreffende de nieuwe reglementen zijn nu bekend. Het is nu afwachten wat het definitieve reglement zal brengen alvorens we een beslissing nemen over onze wagenkeuze voor volgend seizoen. Eerst gaan we nog trachten om tijdens de Belcar Last Race op Circuit Zolder het seizoen af te sluiten met een nieuwe podiumplaats."


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 12 oktober 2006 om 14:49


Andere publicaties op Racingworld.be...