BTCS 2007: Doelstelling: "De juiste balans tussen fun en professionaliteit!"

Het doek is gevallen, de spots zijn gedoofd en de flessen zijn leeg. De wagens staan terug op stal, maar nog onaangeroerd, want het is nog geen tijd om er al aan te werken. Dit is de tijd voor het opmaken van een balans en het maken van plannen. Dat geldt voor de piloten en de teams, maar zeker ook voor de promotor van de Belgian Touring Car Series.

"Ik zal beginnen met een korte terugblik op het seizoen 2006", vertelt Christian Lahaye. "De bekroning van Marc Lupant en Patrick Slaus is in zekere zin logisch. Ze zijn van bij aanvang actief in de BTCS en ze hebben enorm hard gewerkt om de BMW M3 Silhouet te laten evolueren tot een kampioenenwagen, zonder steun van een fabriek of invoerder. Ik wil ook de opmars van Marc Lupant als piloot onderlijnen. Hij heeft perfect standgehouden in een peloton van toppers. Ten tweede was de aanwezigheid van Renault onmiskenbaar een voordeel voor het kampioenschap. Daardoor heeft de BTCS nog aan uitstraling gewonnen. Het is natuurlijk onmogelijk om in enkele woorden het rijke en intense seizoen helemaal samen te vatten, maar ik wil toch even stilstaan bij de pech die het team van Audi dit seizoen getroffen heeft. Ik zie niet in hoe een team nog meer tegenslag kan hebben op een jaar tijd..."

Tot zover het recente verleden. De GO van de Belgian Touring Car Series kijkt al naar de toekomst: "De grote uitdaging van de PRC Group? Het juiste evenwicht behouden tussen de fun die we erfden van de VW Fun Cup en de professionaliteit van een hoogstaand kampioenschap. Dat is snel gezegd, maar niet zo eenvoudig te realiseren..."

Wat heeft de volgende jaargang van de BTCS in petto? Er is heel wat over te zeggen: "Behoudens onvoorziene omstandigheden, moet het technische reglement voor 15 november geschreven zijn. Dat is bijna een wereldprimeur! De kalender blijft zoals aangekondigd, met een verduidelijking: we zullen slechts vier keer de affiche delen met de Belcar, want zij maken de verplaatsing naar Dijon niet. En dan de sportieve aspecten. Ik kan je al vertellen dat de GT's en de Cup-versies niet toegelaten zullen worden tot de 12 Uur van Spa. De normtijd blijft behouden, maar met bepaalde aanpassingen. Een piloot die tijdens een race onder die referentietijd duikt, zal een drive through opgelegd krijgen. Wie in de kwalificaties of de trainingen de normtijd breekt, zal X aantal plaatsen achteruit gezet worden op de startgrid of vanuit de pitlane moeten starten. De veiligheid primeert. In Zolder zal de normtijd verlaagd worden tot 1.34.5 of 1.35. Voor Francorchamps zal de tijd bepaald worden nadat het parcours in zijn nieuwe configuratie klaar is."

Er zullen nog andere maatregelen genomen worden om te verhinderen dat een team de concurrentie kan overvleugelen: "Zoals in het WTCC, zullen de eerste drie van elke race een ballast krijgen, met een maximum van 80 of 100 kg, dat moet nog bepaald worden. Het gewicht zal niet toebedeeld worden tussen twee manches van eenzelfde meeting. De ballast geldt enkel voor de volgende meeting. Anderzijds verliezen de piloten het extra gewicht zodra ze niet meer in de top 3 finishen."

In vergelijking met 2006 zal ook de indeling van de klassen evolueren: "De klassen T1 en T2 worden verenigd in een nieuwe T1, de huidige T3 wordt T2, de T4 en T5 wordt verenigd in een klasse T3 en de T6 wordt T4. Kan je nog volgen? Voor de Silhouetten worden drie klassen voorzien: S1 voor de topwagens, S2 voor wagens met de kenmerken van de Touring Cup die we in actie zagen tijdens de Francorchampagne of van de Mégane Trophy in zijn basisversie en met een specifieke normtijd, en S3 voor de Roadsters in hun configuratie 2006 met enkel racingbanden om hun eigenaars niet op kosten te jagen."

Nog enkele belangrijke punten om de lijnen van de BTCS 2007 te schetsen: "Het HANS-systeem wordt verplicht voor alle piloten. Er werd een offerte gevraagd om een exclusieve bandenleverancier aan te duiden en het aantal banden zal per weekend beperkt worden. Bovendien zal het geluidsniveau van de wagens moeten verminderen om klaar te zijn voor de toekomst, wanneer strengere normen opgelegd zullen worden..."

DE KAMPIOENEN IN DE KLASSEN

T1 - Bruixola: de piloot van de kleine blauwe Toyota Yaris was al lang voor de finale kampioen. Slechts één minpuntje in zijn seizoen, meer bepaald de nederlaag in de 12 Uren van Spa tegenover de tandem Delcour-Verhees.

T2 - Vanbeneden: de Yaris-piloten scoren de dubbel dankzij de piloten van A+ Project. Het team finishte ijzersterk en nam de maat van Maniet-Van Rompay (Honda Civic). Van de Plas stond de kampioen in de meeste wedstrijden van zijn succesvolle campagne bij, maar hij deelt de titel niet omdat hij afwezig was in de Francorchampions.

T3 - Culot: de piloot van de Peugeot 206 haalde het in deze sterk bezette klasse dankzij zijn regelmaat. Heel wat verschillende piloten behaalden overwinningen. De kampioen, die de proloog voor de 25 Uren won, heeft zijn titel zeker niet gestolen. Maar, er waren ook sterke optredens van Pestiaux, Perrin, Rosoux, Jacobs, Smits en Cleynhens.

T4 - Van Riel-Adriaenssens: de VW Golf 4 blijft heel competitief. Het bewijs werd geleverd met deze titel, die lang op zich liet wachten. Het duo van Spork Racing reed heel sterk tijdens de Francorchampagne, waar Bruynoghe en Verbanck hun kansen verspeelden na een overtuigend seizoen in hun Honda Civic.

T5 - Heck: de racer uit Malmedy won in een klasse waar de plaatsjes duur bevochten zijn. De grijze BMW M3 die hij deelde met Blaise, Luxen, Thelen en Vannerum scoorde belangrijke punten in het begin van het seizoen en controleerde vervolgens zijn voorsprong op de achtervolgers. Een kleine troost voor Sluys, Vanzeebroeck en Hopchet: hun Seat Leon won met voorsprong de oscar voor de mooiste bolide in deze BTCS 2006!

T6 - Lupant-Slaus: De kampioenen alle categorieën. Het team van de BMW M3 Silhouet nr. 2 werd ook kampioen in zijn klasse.

GT1 - Van Uytsel-Van den Abeele-Debbaut: met hun kleine Lotus Elise namen ze slechts deel aan twee wedstrijden zonder concurrentie, maar het volstond wel om de eindzege te behalen...

GT2 - Van de Wauwer: mijnheer het gemeenteraadslid, derde in de BTCS 2006, was de beste in GT, voor zijn teamgenoot Marc Duez.

KALENDER 2007

31 maart - 1 april : First Race Festival - Zolder (samen met de Belcar)
4-5-6 mei : Trophée de Bourgogne - Dijon-Prenois
7-8-9 juni : 12 Uur van Spa - Spa-Francorchamps (samen met de Belcar)
5-6 juli : 25 Uur VW Fun Cup - Spa-Francorchamps
28-29-30 september : Francorchampagne - Spa-Francorchamps (samen met de Belcar)
19-20-21 oktober : Last Race Festival - Zolder (samen met de Belcar)

PRC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 27 oktober 2006 om 14:57


Andere publicaties op Racingworld.be...