ProSpeed Competition onthult de internationale plannen

Na een lange winter van plannen en onderhandelen, maar ook van late reglementswijzigingen en zelfs enkele teleurstellingen, is ProSpeed Competition meer dan klaar om niet alleen zijn Belcar-titel te verdedigen maar ook om, voor het eerst, een internationaal programma af te werken. Net als vorig jaar zal het team uit Luik twee wagens inzetten in het door SRO georganiseerde Belcar-kampioenschap, plus een derde in een beperkt buitenlands programma. ProSpeed Competition zal zo zijn eerste stappen zetten in het FIA GT Kampioenschap, de (Europese) Le Mans Series en zelfs de American Le Mans Series.

"Het is een lange en af en toe zelfs moeilijke winter geweest," zegt teambaas Rudi Penders. "Eerst waren er de reglements- en klassenwijzigingen in het Belcar-kampioenschap, dan onze geweigerde inschrijvingen in de 24 Uur van Le Mans en de Le Mans Series. Maar zoals we al eerder deden, hebben we de moed niet laten zitten, en zijn we ervan overtuigd dat we een sterk programma voor 2007 hebben, met enkele nieuwe – en snelle – gezichten als toemaat."

Wat betreft het nationale kampioenschap zijn de GT1s en GT2s nu definitief iets uit het verleden, een beslissing die overigens lang op zich liet wachten. "Het zag er lang naar uit dat enkel de GT1s zouden geweerd worden, waardoor de GT2s de koninginneklasse zouden worden. Het zou in ieder geval onze investering hebben doen renderen, want vorig jaar hebben – na de zware crash in de voorlaatste manche in Spa – nog een nieuwe 996 GT3 RSR aangekocht, niet alleen voor de laatste race van 2006, maar ook voor dit seizoen. Daarenboven kochten we een ook nog een 997 GT3 RSR, want – zoals gesteld – het plan van de Belcar was om zich enkel van de GT1s te ontdoen. Maar dan werden de GT2s ineens ook geschrapt voor 2007 en hadden we dus geen andere keuze dan twee 997 GT3 Cups te kopen. Gelukkig zorgden de ervaring en reputatie van het team ervoor dat de piloten ons "en masse" belden om voor ons te rijden, wat wel een goed gevoel geeft. Franz Lamot en ik zullen uiteraard onze titel verdedigen en hopelijk kunnen we er beiden nog een vierde aan toevoegen. Onze tweede wagen zal bestuurd worden door Frédéric Bouvy en David Loix, twee snelle jongens met elk een lang en succesrijk curriculum, en bovendien gezellige gasten om in het team te hebben. Helaas zal Fred er de eerste race niet kunnen bij zijn en wordt hij vervangen door Didier de Radigues."

Zes maanden geleden lagen de ambities van ProSpeed Competition eerder op het internationale vlak, maar het wereldwijde succes van zowel de Le Mans Series als de beroemde 24 Uur van Le Mans lieten geen plaats voor het Belgische team. "Ik moet toegeven dat we slechts een kleine kans hadden geaccepteerd te worden toen we onze kandidatuur stelden voor de 24 Uur van Le Mans," zegt Penders. "Het is de race waar iedereen in de endurancesport aan wil deelnemen en begrijpelijkerwijs waren er dus vele teams met een beter international palmares dan ProSpeed. We zijn natuurlijk teleurgesteld, maar de beslissing van de organisatie is zeker de juiste als je de kwaliteit van de gepubliceerde deelnemerslijst bekijkt."

"Ongeveer hetzelfde gebeurde toen we inschreven voor de Le Mans Series. Terwijl we in België zaten te wachten om definitief te weten wat er nu eindelijk van de Belcar zou zijn, vulde de deelnemerslijst van de LMS zich aan een snel tempo. Toen we eindelijk onze deelname konden bevestigen was het kampioenschap al helemaal gevuld met zelfs reguliere LMS teams op de wachtlijst. Aangezien we een nagelnieuwe 997 GT3 RSR in onze workshops hebben zitten gaan we die nu gebruiken in een race-per-race programma met twee duidelijke ambities. Ten eerste willen we op die manier trachten te groeien als team op een internationaal en vooral uiterst professioneel niveau. Ten tweede willen we de internationale races gebruiken om onszelf kenbaar te maken bij de verschillende organisaties en kunnen we misschien zo wel een inschrijving krijgen voor de Le Mans Series en de 24 Uur van 2008."

ProSpeed Competition's internationale programma is momenteel bevestigd voor de FIA GT races in Silverstone en Monza, de traditionele FIA 24 Uur van Spa, de LMS 1000kms van Spa (waar het langere circuit het toelaat om meer wagens te laten deelnemen) en Petit Le Mans, de oudste ALMS race die wordt georganiseerd op het circuit van Road Atlanta, Georgia, USA en die dit jaar voor de tiende maal verreden wordt. Andere wedstrijden kunnen, afhankelijk van de kalenders, nog worden toegevoegd. Voorlopig zijn alleen Rudi Penders en Franz Lamot bevestigd als piloten, terwijl de derde (en in Spa vierde) naar alle waarschijnlijkheid een ervaren internationale professional zal zijn.
Net als vorig jaar wordt er nog een vierde wagen ingezet in de Belcar Endurance Cup voor Jos Van Roij en Patrick Poncelet, waarbij deze laatste in de eerste race vervangen wordt door Franz Lamot.

ProSpeed Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 29 maart 2007 om 18:02


Andere publicaties op Racingworld.be...