Zandvoort: kwalificaties: eerste rij voor Chevrolet

Alain Menu en Nicola Larini hebben in hun blauwe Chevrolet Lacetti's de eerste startrij veroverd voor de race te Zandvoort. Het is slechts de eerste pole positie voor de troepen van Eric Nève, maar niet onverdiend volgens Menu: "Dit is een fantastisch resultaat voor Chevrolet. Iedereen heeft de afgelopen drie jaar zo hard gewerkt en deze eerste pole positie is dan ook dik verdiend!"

Ook Larini toonde zich na afloop zeer opgetogen, maar blijft voorzichtig met voorspelling voor de race: "Sinds 2005 hebben we de wagen stap voor stap geëvolueerd, maar dit resultaat bewijst dat we wel degelijk in de goede richting aan het werken waren. Sinds Brazilië hebben we een enorm verbeteringen gemerkt. Ik verwachtte eigenlijk wel dat we het hier niet onaardig zouden doen, aangezien er veel verschillende bochten en veel hellingen en afdalingen zijn op deze omloop. De race zal echter andere koek worden; het asfaltlint vergt enorm veel van de banden, zeker voor de voorwiel aangedreven bolides. De BMW's kunnen wel eens beter blijken te presteren over een volledige racelengte.

BMW wist de meubelen echter te redden nadat Augusto Farfus en privateer Luca Rangoni hun BMW's 320si naar de tweede startrij loodsten. Tiago Monteiro verbaasde vriend en vijand door in zijn eerste kwalificatiesessie in de SEAT Leon meteen de vijfde tijd te klokken; het beste resultaat van zijn team tot nu toe. Teamgenoot Jordi Gené diende zich tevreden te stellen met de zevende tijd, net achter Porteiro.

Andy Priaulx verknalde zijn snelste ronde nadat hij in de fout ging in bocht tien. Hij wist echter nog een achtste plaats uit de brand te slepen, voor Rubert Huff en James Thompson, die de snelste Alfa-rijder was. Andy Priaulx: "We hadden een goede balans met de wagen, maar de extra kilo's wegen door. Dat ik pas de achtste tijd klokte heb ik aan mezelf te danken, geen excuses."

Voor thuisrijder Tom Coronel draaide de kwalificatiesessie niet op het verhoopte succes uit. Onder de aanmoedigingen van Jan Peter Balkenende stuurde de Nederlander zijn Seat Leon naar een achtste rij, voor merkgenoten Yvan Muller en onze landgenoot Pierre-Yves Corthals.

De top 10:
1. Alain MENU (Chevrolet Lacetti ) 01:47.044
2. Nicola LARINI (Chevrolet Lacetti ) + 0.157
3. Augusto FARFUS (BMW 320si ) + 0.475
4. Luca RANGONI (BMW 320si ) + 0.635
5. Tiago MONTEIRO (SEAT Leon ) + 0.694
6. Felix PORTEIRO (BMW 320si ) + 0.781
7. Jordi GENE (SEAT Leon ) + 0.833
8. Andy PRIAULX (BMW 320si ) + 0.872
9. Robert HUFF (Chevrolet Lacetti ) + 0.925
10. Roberto COLCIAGO (SEAT Leon ) + 0.940


MK/MW - Foto: www.fiawtcc.com


   



Marnik Mouchaers

Van onze redacteur

Marnik Mouchaers

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op zaterdag 05 mei 2007 om 15:53


Andere publicaties op Racingworld.be...