12 Heures de Spa ft. Belcar: reacties na de race (deel 3)

Ruben Maes - Garage Pino Racing: "Zéér frustrerend. Marc reed een prachtige wedstrijd, maar ik moest achter de safety car blijven in het zog van een drietal wagens die net voor mij geklasseerd stonden. Ik hoopte dat we nog een wedstrijd kregen tijdens de slotminuten. Een nieuwe podiumplaats had er zeker ingezeten. Maar de koersdirectie besliste er anders over. Door die vijfde plaats zakken we in de tussenstand naar de derde plaats achter de Corvette en de andere GPR-Porsche."

Guino Kenis - G&A Racing: "We hebben gereden voor wat we waard zijn. Net zoals de overgrote meerderheid startten we met slicks op een nog natte piste. Ik kon vrij vlug doorstoten naar de 6de plaats, maar maakte enkele stuurfoutjes op het gladde asfalt en verhuisde naar de 11de stek. Tijdens een waanzinnige inhaalrace kon ik terug de zesde positie veroveren. En dan hebben we de zaken zéér strategisch aangepakt. Toen de hemelsluizen boven Francorchamps werden opengedraaid ben ik op slicks blijven rijden tot mijn minimum rijtijd erop zat. Ik heb werkelijk al mijn ervaring moeten aanwenden om de wagen op de baan te houden. Een risico die achteraf zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik kwam samen met Kumpen pitten. Andere teams kwamen reeds vroeger binnen om regenrubbers te monteren, waardoor ze nog een tweede pitstop moesten doorvoeren voor een pilotenwissel. Kumpen en ikzelf zijn pas binnengekomen toen onze minimum rijtijd erop zat. Michaël kwam terug de piste op in 7de positie en reed een fantastische stint. Hij kon Longin voorbij en ging op zoek naar de top 5. Het merendeel ervan moest nog een pilotenwissel doorvoeren en zodoende kwam hij aan de leiding, net voor de safety car uitrukte wegens te extreme weersomstandigheden. Niettegenstaande de safety car op de piste bleef tot de finish ben ik zeker dat Michaël zijn leiderpositie had kunnen behouden. Het team rond G&A heeft fantastisch werk geleverd. We hebben een jaar voorsprong op de rest van de GT3-teams inzake kennis van de wagen. Zo zijn we erin geslaagd om tijdens de pilotenwissel in een mum van tijd de set up van de wagen te veranderen naar regenweer. Iedereen weet perfect wat er in zulke omstandigheden aan de wagen moet gebeuren. Dit, gekoppeld aan de wagenbeheersing van Michaël heeft de Mosler terug naar de leiding gebracht. Tijdens de start sloeg de schrik me wel om het hart toen ik enkele remlichten zal opflikkeren. Ik ben het voorval van 2005 nog niet vergeten. Ik ben in ieder geval zéér tevreden voor het ganse team dat schitterend werk leverde en zeker voor Michaël. Hij heeft de Corvette geklopt op snelheid in de regen. Hij is zéér positief geëvolueerd en maakt geen fouten. Er is trouwens geen enkel topteam uitgevallen. Zelf relativeer ik deze overwinning wel een beetje. Het geeft me niet hetzelfde gevoel als de overwinningen destijds in de Procar '97 en de GT4-wedstrijd in Silverstone enkele weken geleden."

Pino Sperlinga - Garage Pino Racing: "Het is natuurlijk een beetje frustrerend, maar ik heb toch liever dat mijn wagens nipt naast de zege grijpen dan dat ik ze uit de vangrails moet plukken. De omloop was op het einde niet meer te berijden. Het werd heel gevaarlijk. De wedstrijdleiding nam de juiste beslissing, want het was niet verstandig om het risico op zware ongevallen te nemen voor een paar minuten wedstrijd..."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Belgian GT op dinsdag 12 juni 2007 om 00:51


Andere publicaties op Racingworld.be...