500 km van Zolder: reacties na de race (deel 3)

Peter Van Audenhove – Speedlover Racing: "Op een lekke band na, die ons in de eindfase van de wedstrijd nog een plaats kostte, reden we quasi een probleemloze wedstrijd. Achteraf gezien hadden we het zonder de komst van Niels misschien niet gered. Het was een loodzware wedstrijd en de hitte in de wagen was enorm. Tom was kapot na zijn stint. Maar ook Niels heeft enorm afgezien. Mijn Porsche heeft immers geen stuurbekrachtiging. Een keuze die ikzelf maakte omdat ik vind dat de wagen dan beter aanvoelt. Ik ben zéér tevreden met het behaalde resultaat en doe een goede zaak in het kampioenschap. Hopelijk is de snelle motor tegen de volgende wedstrijd klaar. We reden tot hiertoe met een originele Cupmotor".

Chris Mattheus – Speedlover Racing: "De Aston Martin is een hele fijne en comfortabele wagen om te besturen. Maar het is wel even wennen met het schakelsysteem aan het stuur. Net zoals bij de Ferrari 430 en de Lamborghini Gallardo is er geen koppelingspedaal. We konden de wagen niet op voorhand aan de tand voelen waardoor we pas tijdens de kwalificaties voor het eerst onze bips in het kuipje konden schuiven. Onze chrono's waren tijdens de wedstrijd trouwens vlugger dan tijdens de kwalificatie die een achttiende startplaats opleverde. De strategie was voorzien op twee pitstops. Bij het opschakelen en het afremmen hoorde ik steeds een schurend geluid en voelde dat er iets niet in de haak was met de wagen. We hebben de wedstrijd kunnen uitrijden, maar niet in optimale omstandigheden. Achteraf bleek dat de motorsteunen waren gebroken en de motor constant een speling had van een kleine 10 cm. De wagen heeft echt potentieel en we hebben ons ferm geamuseerd. Maar je voelt dat de Aston Martin in zijn huidige GT4-configuratie gemaakt is om korte sprints te rijden. De wagen weegt 1400 kg. en door het schakelsysteem waarbij de elektronica weigert als je iets te vroeg terugschakelt, worden de remblokken en de schijven extra belast. Harder remschoeisel is dan ook aangewezen bij uithoudingswedstrijden met een dergelijke wagen. We stonden in totaal méér dan 17 minuten stil. In theorie en zonder problemen moet dit kunnen in een kleine 4 minuten met twee pilotenwissels zoals voorzien. Als ik dan de verloren tijd optel in het klassement, hadden we rond de 10de plaats kunnen eindigen. Ik ben tevreden dat ik nog eens kon samenrijden met mijn oude teamgenoten en het verhaal is zeker voor herhaling vatbaar. Maar daaromtrent is nog niets zeker. Ik moet wel de organisatie feliciteren met hun kampioenschap. Je voelt dat dit mensen zijn die zelf ook aan competitie deden en de noden van de piloten en sponsors kennen."

André van Hoof – Team manager Speedlover Racing: "We waren zelf verrast over de felle slijtage van de remblokken. We hebben trouwens nog nooit een uithoudings-wedstrijd gereden in dergelijke warme weersomstandigheden. De mensen van Mosa Frein waren ter plaatse en gaan een oplossing zoeken voor de komende 24 Hours of Zolder. Circuit Zolder is zoals geweten een remmenvreter. En een wagen van 1400 kg. die amper op de motor kan remmen is te zwaar voor het materiaal waarmee we het tot hiertoe moesten stellen. Wat de motorsteunen betreft was het probleem reeds gekend bij Aston Martin die me trouwens bevestigde dat deze problemen zich reeds voordeden bij straatversies en er momenteel een nieuw versterkt type op de markt is."

Niels Lagragen – Speedlover Racing: "Ik ben héél blij dat ik deze doorgedreven test deed", doet Lagrange zijn verhaal. "Ondanks het feit dat ik regelmatig naar de fitness ga, zijn er toch signalen dat ik fysisch niet op scherp sta. Op aanraden van manager Yves Préal en mijn vader heb ik op dinsdagnamiddag bij OrthoWorld, een afdeling van Sportcentrum Sportvision in Eindhoven, een Orthocheck (microscopisch bloedonderzoek) laten uitvoeren. Hierbij kwam een tekort aan ijzer aan de oppervlakte. Dit, mogelijk gecombineerd met examenstress, ligt vermoedelijk aan de basis van de vlugge vermoeidheid. We gaan er dan ook alles aan doen om onder professionele begeleiding tegen de komende wedstrijden voor het Belgian GT Championship in Francorchamps (25 Hours VW Fun Cup) en de 24 Hours of Zolder terug in optima forma aan de start te komen."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in DSMEC op woensdag 11 juni 2008 om 22:00


Andere publicaties op Racingworld.be...