Brands Hatch: Een delicate etappe voor Pierre-Yves Corthals

Mathematisch was de Britse meeting van het WTCC geen onverdeeld succes voor de SEAT-piloten, noch voor de fabriekspiloten - die wel aan de leiding blijven in het kampioenschap -, noch voor Pilou Corthals in de Independants Trophy. Ze hebben er nochtans alles voor gedaan.

Pierre-Yves Corthals, 2de bij de Independants achter Sergio Hernandez na de kwalificaties, had veel vertrouwen voor de race. Hij wist immers precies waar hij tijd verloren had op de leider: "Ik verloor 2 tienden door een opstoot van onderstuur bij het ingaan van de laatste bocht."

De start van de eerste confrontatie bevestigde die indruk, want de SEAT Leon in de kleuren van Monroe kwam als eerste uit de eerste bocht, die weer heel incidentrijk was, zoals in elke manche van het WTCC. Het vervolg was minder evident: "Ik nam de maat van Hernandez, maar hij wachtte gewoon op een recht stuk om me voorbij te knallen! Ik besefte meteen dat het geen zondagswandeling zou worden."

Net zoals de SEAT-fabriekspiloten, die al hun ervaring moesten aanspreken om zich vooraan te handhaven, moest Pilou alles geven om stand te houden tegenover concurrenten die wagens hadden die perfect afgesteld bleken voor de Britse omloop: "Ik sloot de eerste race af vlak achter D'Aste en Hernandez, maar zonder hen te kunnen bedreigen. De tweede race bevestigde het verdict. Akkoord, ik miste een beetje mijn start omdat de koppeling even haperde, maar dat veranderde niets aan de uitslag. Ik ging de Deen Kristian Poulsen voorbij, maar ondanks onophoudelijk aan te vallen, kon ik mijn rechtstreekse rivalen in de Independants Trophy niet meer bedreigen. Ze speelden trouwens mee in de kopgroep!"

D'Aste en Hernandez versloegen zelfs fabriekspiloten zoals Ryckard Rydell, Yvan Muller - de nieuwe leider in het kampioenschap voor Gabriele Tarquini - en Tiago Monteiro: "Hun wagens gingen bijna zo hard als die van de fabriekspiloten! Ik zie niet in hoe ik beter had kunnen doen. Als ik het positief bekijk, dan kan ik me optrekken aan het feit dat ik de tweede race finishte in het spoor van Tiago Monteiro met zijn SEAT Leon TDI."

Een TDI... Daar droomt Pilou van: "Inderdaad, dat is het wapen dat ik nodig heb om me te meten met mijn rivalen! Maar, ik laat de armen niet zakken. Ik heb alles gegeven in Brands Hatch en ik zal dat blijven doen in de resterende manches. Ik stel vast dat de SEAT-piloten het kampioenschap blijven domineren. Zelf zal ik er alles aan doen om SEAT België en Monroe de titel in de Independants Trophy te schenken."

SEAT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 28 juli 2008 om 00:26


Andere publicaties op Racingworld.be...