1000 km. Spa: Reacties na de race (deel 1)

Jeffrey Van Hooydonk - KRK Racing (race 1): "De pitstop verliep vlekkeloos. Toen ik het teken kreeg dat ik mocht vertrokken begaf ik mij naar het einde van de pitstraat. Blijkbaar heb ik dat sneller gedaan dan tijdens de trainingen, ik verliet de pits 2 seconden te vroeg waardoor ik opnieuw binnen moest komen voor een tijdstraf. Vanaf dan ben ik met het mes tussen de tanden beginnen aanvallen en kwam ik terug tot de tweede plaats. De laatste vier ronden begon de motor te stotteren. We dreigden zonder benzine te vallen en ik moest van het gas. Uiteindelijk strand ik op minder dan vijf seconden van de eerste plaats."

Bert Longin - First Motorsport: "Ik werd vierde en François zesde, maar dat is voor ons het maximum met onze Porsche die sowieso al een kleine motor heeft, dus niet echt in vermogen uitblinkt, en we moten dan nog eens vijftig kilo extra moet torsen. Die 50 kg is uiteraard een gevolg van het reglement en we zullen ermee moet leven. In absolute snelheid kunnen we niet echt met de snelste wagens mee, maar we hebben een zeer goed team en homogene rijders. Dus zijn we voluit voor de regelmaat en het kampioenschap gegaan. En dat hebben we bewezen met twee sterke derde plaatsen"

François Verbist - First Motorsport (race 2): "We zijn dan ook veiligheidshalve achter de safefty car vertrokken, tot we iets of wat veilig konden racen. Bovendien was de piste nog wat nat en we reden allemaal op slicks, dus het was opletten geblazen. Dankzij een sterke strategie kon Bert op het einde nog naar de derde plaats oprukken, wat onze positie in het kampioenschap versterkt."

Koen Wauters - KRK Racing (race 1): "Mijn start was perfect. Kris kon met zijn mindere auto het tempo niet volgen en vormde op een natuurlijke wijze voor de perfecte buffer. In het begin reed ik twee seconden per ronde sneller dan mijn broer, nadien reed ik iets economischer om benzine te sparen en om mijn banden niet helemaal op te rijden. Dan nog bouwde ik de voorsprong uit, toen ik na een halfuur kwam pitten had ik een kloof van 20 seconden op mijn eerste achtervolger. Jammer genoeg konden we het niet afronden. Een stop & go penalty kost ons de overwinning. Als jong team moeten we enerzijds tevreden zijn met de tweede plaats maar anderzijds mogen we dat niet wanneer we de kans hadden om beter te doen en te winnen."

Kris Wauters - KRK Racing (race 1): "De start was goed maar ik kon het tempo van Koen niet aan. Ik had behoorlijk veel last van onderstuur en moest vaak wachten op grip. De toestand verbeterde er niet op, integendeel. Ik moest Koen definitief laten gaan en ging pitten in tweede stelling. "

Rafael Vanthoor - KRK Racing (race 1): "Toen Kris binnen kwam hebben we de bandendruk verlaagd, maar veel veranderde dat niet. De wagen was echt heel moeilijk te besturen, het was zelfs niet leuk. Tijdens de kwalificaties werkte deze afstelling wel, in de race niet. Omdat de druk tijdens de stint van Kris te hoog was hadden de banden hun beste tijd gehad en had ik nog minder grip. Het probleem ligt hem in de afstelling. Kris en ikzelf moeten op dat vlak nog wat ervaring opdoen, vandaar dat we gekozen hadden om voor de afstelling van Koen en Jeffrey te gaan. Maar dat was blijkbaar niet de beste keuze. De enige oplossing is om te gaan testen om zo de wagen nog beter te leren kennen en op die manier naar de ideale afstelling toe te werken."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Belgian GT op zondag 10 mei 2009 om 12:24


Andere publicaties op Racingworld.be...