12 Uur van Spa: KRK Racing op zoek naar bevestiging

Net als begin mei worden de twee Belgian GT-manches afgewerkt op het circuit van Spa-Francorchamps, de omloop waar het KRK Racing team zijn eerste zege ooit boekte. Het gaat KRK Racing voor de wind. Nadat vorig seizoen de eerste schuchtere stappen in de autosport werden gezet is 2009 het echte debuut voor het Limburgse team. En wat voor een debuut: 3 poles, drie keer op het podium waaronder één zege, een tweede en een vijfde plaats in het kampioenschap bij de rijders en co-leider in de tussenstand bij de teams. Het zijn fabuleuze cijfers voor een jong team als KRK.

"En toch gaan we deze koers aanpakken zoals alle andere die we tot nog toe gereden hebben", zegt Koen Wauters. "We gaan zo goed als mogelijk proberen te presteren. Uiteraard is het wel zo dat we nu misschien wat anders bekeken worden en de prestaties van de voorbije weken en maanden scheppen ook verwachtingen, niet alleen bij ons en het team maar ook bij pers en sponsors. Vreemd hoe snel alles kan veranderen. De ambitie die we hebben is bevestigen, zowel tijdens de kwalificaties als tijdens de wedstrijden. Kunnen we dat doen, dan zijn we tevreden."

Van een droomstart gesproken en als het van de rijders afhangt gaan ze gewoon op hun elan door. "Francorchamps is een omloop die ons ligt en waar onze wagen goed tot zijn recht komt. We hebben nu in totaal wel 50 kg ballast aan boord maar ook dan moet onze wagen nog bij de snelste van het pak zijn", weet Jeffrey Van Hooydonk. "Voor wat betreft de pole komt de grootste concurrentie van Vincent Vosse en zijn Aston Martin. Tijdens de wedstrijd moeten we vooral uitkijken naar de snelle Audi van Hemroulle en Verbergt. Eigenlijk rijden we tegen een fabrieksteam. De Audi rijdt in meerdere kampioenschappen zodat de wagen constant evolueert."

"Maar ook onze wagen is niet meer dezelfde als voorheen " pikt Koen Wauters in . "We hebben een nieuwe vering wat de stabiliteit en de baanligging van de Dodge Viper ten goede moet komen."

"Die nieuwe vering zit ook onder onze wagen", gaat Kris Wauters verder. "Hoe de wagens zullen reageren moeten we afwachten. Sinds Francorchamps hebben de Dogde #4 en Dodge #8 niet meer gereden. Dat doen we wel tijdens de vrije trainingen. Vorige keer hebben we een beetje gesukkeld maar naar het einde van de tweede wedstrijd verliep alles een pak vlotter. We hopen die lijn door te trekken en opnieuw een stap voorwaarts te zetten. Dat we opnieuw op Francorchamps rijden is fantastisch, dat is een feest!"

"We hebben niet alleen aan de afstelling van de wagen gewerkt maar ook aan mijn positie in de wagen", aldus Raf Vanthoor. "Kris is in vergelijking met mij een pak groter. In de eerste twee wedstrijden zat ik niet zo comfortabel. Nu hebben we een systeem uitgedokterd waardoor de zetel verschoven kan worden zodat zowel Kris als ikzelf op een perfecte manier kunnen plaatsnemen achter het stuur. Nu zijn er geen excuses meer voor mij, ik verwacht van mezelf dat ik het een pak beter zal doen dan dat het geval was in de voorbije wedstrijden. We willen de kloof met de Dodge #4 verkleinen zodat we concurrenten wat punten afhandig kunnen maken wat dan weer in het voordeel kan spelen van Koen en Jeff."

De prestaties van KRK is ook de pers niet ontgaan ... zowel als in enkele buurlanden. "Dat is fijn voor het team, voor de sponsors maar ook voor ons", zegt Kris Wauters. "Applaus krijgen voor een artiest is altijd fijn, het is een teken van erkenning en het went nooit. Applaus, lof, felicitaties krijgen in iets wat niet je core business is dat is fantastisch. Laat ons hopen dat dit zich opnieuw dit weekend voordoet in Francorchamps."

MK/KRK press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 04 juni 2009 om 20:32


Andere publicaties op Racingworld.be...