500 km van Zolder: Reacties na de race (deel 2)

Bart Van den Broeck - Traxx Racing: "Ik wou Polderman niet uit het oog verliezen en een voorsprong opbouwen tegenover de rest van de concurrentie in Klasse 4. Vooral tegenover de BMW's M3 die we met de Clio niet kunnen volgen op een droge piste. Ik had immers het voorgevoel dat het niet de ganse wedstrijd zou blijven regenen. En mijn vermoeden werd werkelijkheid. Na anderhalf uur droogde de piste langzaam op. Ik moest regelmatig de regenbanden gaan koelen op de natte stukken naast de ideale lijn. Tijdens mijn stint vocht ik een mooi duel uit met de Clio van Grouwels met de tweede plaats als inzet. "We verloren wat tijd in de tankzone met een nukkige startmotor, maar ik denk niet dat we daar de wedstrijd verloren. De BMW M3 van Van de Water is gewoon supersnel in droge weersomstandigheden. We zijn uiteraard zeer tevreden met deze tweede plaats. We doen immers een gouden zaak en klimmen op naar de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. We staan er nu beter voor dan vorig seizoen rond dezelfde periode. De Clio is goed en Chris deed een prima job aangaande de regenafstelling. We hopen nu deze tweede plaats te kunnen handhaven tijdens de korte races die volgen. We beschikken niet over de snelste Clio van het pak, maar mikken op betrouwbaarheid. Desondanks klokten we afgelopen zondag toch de op een na snelste chrono in wedstrijd van alle Clio's. En regen is altijd een welgekomen bondgenoot. Dat heb ik te danken aan mijn jarenlange ervaring in karting".

Wim Lumbeeck - AD Sport: "Dit is de allereerste algemene wedstrijdzege uit mijn carrière. Ik heb voordien reeds verschillende klasse-overwinningen geboekt, maar een algemene zege stond nog niet op mijn palmares. Maar ondanks het feit dat we met de Viper over een van de snelste wagens beschikken van het peloton hebben we deze zege niet cadeau gekregen. Ron heeft naar het einde van de wedstrijd nog alles uit de Viper moeten persen om Maes/Van Oost naar de tweede plaats te verdringen en was totaal uitgeteld. Toen ik de Viper overnam van Ron opteerden we om, ondanks een opdrogende piste, toch nog op regenbanden te blijven. Er was een droog spoor, maar met de Viper moet je constant naast de ideale rijlijn gaan rijden om de tragere deelnemers voorbij te fietsen of uit te remmen. En op natte plekken gaan rijden met slicks was een te riskante onderneming. We hebben hierdoor één pitstop teveel gedaan en kostbare tijd verloren. Maar we wilden geen onnodige risico's nemen. Ondertussen moest ik nog een drive through gaan uitzitten omdat Ron blijkbaar onder geel had voorbij gestoken. Eens terug op slicks zette ik onmiddellijk de achtervolging in en klokte de snelste chrono in de race tot dat moment. Ik kon van de 8ste positie terug oprukken naar de tweede plaats tot Ron terug overnam voor de derde stint van de wedstrijd. Toen Bruynoghe wegviel aan de kop en ook Maes nog een extra pitstop moest inlassen kwam Ron op 8 ronden van het einde op 23 seconden van Maes. Wat hij dan uit zijn mouw schudde is gewoonweg fenomenaal. Hij begon rondjes te draaien van 1'37" en kon het gat dichtrijden. In de voorlaatste ronde en na bijna vier uren wedstrijd pakte hij dan definitief de leiding en was de overwinning een feit. Deze zege is echt niet gestolen. Ook wij hebben tijd verloren door de extra bandenwissel, de drive through en het feit dat de gulzige Viper meer tijd doorbracht in de tankzone dan de andere wagens. We zijn allebei heel diep moeten gaan en de hitte in de wagen was bijna ondraaglijk. De champagne smaakte dan ook zoet."

Erik Bruynoghe - Speedlover : "Wij beulen ons materiaal nooit af tijdens de kwalificatie. "Er zat trouwens maar twee uren tussen de kwalificatie en de race. Een te korte periode om nog een interventie te doen als er iets mis gaat. Ik ben pas komen pitten iets over halfweg de race", gaat Bruynoghe verder. "Philippe kwam als tweede terug buiten en even later lag hij aan de leiding na een extra pitstop van Maes. Philippe heeft dan een superstint afgewerkt en lag één ronde voor op de concurrentie als we op 30 minuten van de finish de tweede verplichte pistop doorvoerden. Na enkele ronden brak plots de kabel van de versnellingsbak terwijl de pook op dat moment in neutraal stond. Ik viel dus stil naast de piste en moest wachten op de interventiewagen die me naar de pitlane sleepte. Door de snelle interventie van de mecano's die trouwens prachtwerk leverden kon ik terug de piste op in vierde versnelling. We hebben zeker een achttal ronden verloren. We eindigden nog 8ste algemeen en 5de in Klasse 2. We hadden deze wedstrijd duidelijk in handen en konden een algemene overwinning boeken. Het is uiteraard zeer spijtig, maar ik relativeer de zaken. We hebben bewezen dat we in alle omstandigheden met een Porsche 996 nog kunnen meestrijden vooraan. En dat schenkt toch ook voldoening".

Philippe van Beurden - Speedlover: "Dit is echt balen. Alles verliep perfect en iedereen deed een prima job. Naast Erik heb ook ik de stint van mijn leven gereden. Ik slaagde erin om de tweede snelste chrono in de Klasse te draaien na Penders. Het heeft niet mogen zijn. Dergelijke kansen gaan we niet veel meer tegenkomen. Het tijdverlies van ProSpeed en RS Racing gaf ons vleugels en de algemene overwinning was binnen bereik. En dan die kabel die ik nog nooit heb weten breken. De morele winnaar zijn is een magere troost. Maar onze tweede plaats in het kampioenschap bewijst dat we toch niet slecht bezig zijn."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op dinsdag 16 juni 2009 om 11:13


Andere publicaties op Racingworld.be...