Zolder Superleague: Opnieuw zege voor Viper van Marchal/Lumbeeck

Ondanks de vakantieperiode kreeg de vierde manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup opnieuw een vol veld over de vloer met niet minder dan 47 wagens. Belangrijkste afwezigen waren in Klasse 1 de BMW GTR van Quartier, in Klasse 2 de BMW M3 van Beliën/Cuyvers en de Porsche RSR van de Laet/Vollebergh terwijl in Klasse 3 de supersnelle Mazda RX7 van de familie Van Herck ontbrak. Na de slopende 500 km of Zolder kregen de deelnemers opnieuw een korte race van 125 minuten voor de wielen geschoven met één verplichte pitstop. Duidelijk een race op maat van de krachtige wagens binnen iedere Klasse. Ondanks het voorspelde slechte weer werden zowel de kwalificatie als de wedstrijd zelf verreden in droge en vrij warme omstandigheden.

Kwalificatie: Geen kruid gewassen tegen AD Sport-Viper

De winnaars van de 500 km of Zolder, Ron Marchal en Wim Lumbeeck zetten de AD Sport-Viper GTS op de pole met een dikke drie seconden voorsprong op het ProSpeed-duo Penders/Lamot (snelste in Klasse 2) en de Mosler van Van Elslander/Goegebuer die de tweede startrij mocht delen met de Speedlover-Porsche 997 van De Coster/'Brody'. Marc Neyens loodste de EMG-Porsche naar een verdienstelijke vijfde stek voor actuele leiders Maes en Van Oost die wat problemen kenden met de set up van de Porsche 996. Gelegenheidsrijder Cor Euser zette de Marcos Mantis op de 7de startplaats voor het duo Van Beurden/Bruynoghe die vroegtijdig de kwalificatie moesten staken na een uitschuiver op een olievlek gevolgd door een aanrijding met een Porsche van First Motorsport. De Mc Donald's-Porsche van Bouillon/Voets mocht starten vanuit 9de positie terwijl Derdaele/Lagrange met een haperende turbodruk de top 10 afsloot in de AD Sport-Porsche. De regerende kampioenenwagen van Raus/Mattheus moest zich door afstellingsproblemen tevreden stellen met de 13de chrono.

De familie Franssen parkeerde de BMW M3 op de pole in Klasse 3 voor de Saker van Jeuris/Van Rompuy en de Mitsubishi Lancer Evo8 van Bader. In Klasse 4 ging de pole naar de supersnelle Audi TT van Frans/Frans die het haalde van de Renaults Clio van Eric Stevens en Polderman.

Pechvogels van dienst waren ondermeer de drie Porsches van First Motorsport die door een defecte koppeling, Een lekke dichting en een aanrijding (voorlopig) in het verhaal niet voorkwamen. Geen paniek echter bij Jo Jamers die de drie wagens in optima forma aan de start bracht. François Verbist moest wel als allerlaatste van start, geflankeerd door de BMW van Jennen/Peeters die ook de kwalificatie niet overleefde.

Race:
Klasse 1 & 2: Lumbeeck/Marchal & Penders/Lamot


Wim Lumbeeck schoot het snelst uit de startblokken, maar moest reeds in de eerste ronde het commando overlaten aan Franz Lamot. De Mosler van Van Elslander en de Porsches van Neyens en Maes volgden kort. Na enkele ronden was er reeds enige opschudding vooraan. Maes moest in de vierde ronde de pitlane opzoeken met een losgekomen wiel terwijl Lumbeeck terug zakte naar een voorlopige vijfde plaats. Achter hem ontstond een mooi gevecht tussen de Porsches van Bruynoghe, 'Brody' en Voets.
"We reden voor de eerste maal dit seizoen met de sequentiële versnellingsbak en die was niet opgewarmd," aldus de latere winnaar. "Daardoor heb ik me enkele malen misschakeld en in de beginfase een paar plaatsen verloren".

Eenmaal terug goed op dreef rukte Lumbeeck terug op naar de derde positie na de ProSpeed-Porsche en de MExT-Mosler. Iets na 20 minuten wedstrijd verloren we met Neyens (steen tussen de riem van de waterpomp) en Bruynoghe (aanrijding met gedubbelde wagen) twee kleppers die zich binnen de top 5 manifesteerden. Ook Verbist die als een komeet door het peloton ploegde en zich reeds binnen de top 10 had genesteld moest opnieuw vroegtijdig naar de kant. Na de pilotenwissels zakte de MExT-Mosler echter weg in het klassement. Door een falende ontluchting stond de exoot veertien minuten stil in de tankzone en verhuisde naar de buik van het peloton. Desondanks was Lieven Goegebuer niet ontevreden. "We bewezen dat we met de Mosler over een van de snelste wagens beschikken. De toon is eindelijk gezet en dit belooft voor de komende wedstrijden," relativeert de MExT-piloot.

De AD Sport Porsche biturbo van Lagrange/Derdaele kampte opnieuw met problemen aan de turbodruk en kwam in het verhaal niet voor. Uiteindelijk werd de wagen uit koers gezet wegens teveel decibels. Eenzelfde lot was ook de Marcos van Cor Euser beschoren. Andere pechvogels waren de Porsches van Mattheus/Raus, Tavernier/De Coster en Schulz/Schulz die met technische averij de arena vroegtijdig moesten verlaten ondanks een verdienstelijk wedstrijdbegin.

Opmerkelijk was de opmars die Maes en van Oost uit hun mouw schudden na de pech met het losgekomen wiel. Ze rukten vanuit een quasi verloren positie terug op naar de derde plaats algemeen en tweede in Klasse 2 na Penders/Lamot. Voor Marchal/Lumbeeck betekent dit de tweede zege overall op rij. Michel De Coster had wat last met de schakelbak op de Speedlover-Porsche 997 en moest zich in de laatste ronde nog reppen voor de derde plaats in Klasse 2 tegen een aanstormende Dylan Derdaele die samen met Eddy Renard een prachtige wedstrijd reed in de First-Porsche 996 GT3. Zij hadden op hun beurt maar een halve seconde over op de Mc Donald's-Porsche die als vijfde in Klasse 2 onder de geblokte vlag dook voor Lamster/Zadnikar en Van Kouwen/Van Roey.

Klasse 3: Tweede zege voor Saker Belgium

Ronny Franssen kon de mooie pole in Klasse 3 niet benutten toen de motor niet op gang raakte op de startgrid. Het veld was reeds bezig aan de opwarmingsronde toen bleek dat de benzinepomp niet aanstond. De onfortuinlijke poleman moest noodgedwongen vertrekken vanuit de pitlane en was de ganse wedstrijd met broer Patrick op achtervolgen aangewezen.

Wim Jeuris, die de tweede chrono draaide zette de Saker aan de leiding en zou die niet meer afgeven. Jeuris kreeg ditmaal het gezelschap van Tom Van Rompuy toen bleek dat Ronald Vetters wegens rugklachten niet kon deelnemen. Voor Van Rompuy junior geen onbekende wagen na een intense trainingsessie enkele weken geleden. De Mitsubishi van Alain Bader, de BMW M3 van Werckx/Werckx en de 120 diesel van De Vocht/Van Loo waren de voornaamste opposanten terwijl Jennen/Peeters en Franssen/Franssen een mooie inhaalrace lukten. De MSE-BMW moest echter met pech afhaken en werd nog als 10de gekwalificeerd. Uiteindelijk won de Saker voor de BMW diesel van Vocht/Van Loo, de Mitsubishi van Alain Bader die steeds sneller wordt en de BMW's van de familie's Werckx, Franssen, Brinkmann/Jakobs en Beckers/Van Samang. De Saker van Jeuris/Van Rompuy werd overigens 7de algemeen. Leiders De Vocht en Van Loo waren achteraf zeer tevreden met de tweede plaats.

"Tijdens dergelijke korte wedstrijden hebben we minder voordeel met de diesel dan in de langere races. We hebben nu de schade kunnen beperken en behouden de leiding in de tussenstand. We hadden getekend voor een plaats binnen de top 4. We werden uiteindelijk tweede en, op de Saker na liet de concurrentie een pak punten liggen", aldus een gelukkige Johan Van Loo na de finish.

Klasse 4: Eric Stevens wint terwijl Polderman kapitale fout maakt

Ondanks de pole en de snelste rondetijd van de Audi TT in Klasse 4 konden vader en zoon Frans het verhaal niet afmaken. De snelle bolide kreeg terug af te rekenen met kleine technische problemen die het team een pak tijd kostten en uiteindelijk deden verhuizen naar de 14de plaats in de eindstand. Een andere kandidaat-winnaar, Polderman moest zich tevreden stellen met een povere 13de plaats. De regerende kampioen in Klasse 4 steekt de hand wel in eigen boezem.

"De Clio van Stevens bleek tijdens de kwalificatie iets sneller dan ons exemplaar", aldus de Nederlandse Clio-rijder. "Ik heb dan een berekening gemaakt hoeveel benzine ik minimum aan boord moest nemen om het de DVB-Clio lastig te maken. Ik kwam uit op 15 kg. minder ballast".

De sympathieke man uit Sluis had zich blijkbaar misrekend want op twee ronden van het einde viel de Clio stil met een lege benzinetank. En dat terwijl hij in tweede stelling toefde en Eric Stevens geen rol van betekenis speelt in de titelstrijd. Daardoor kon Ron Van de Water doorstoten naar de tweede plaats na Eric Stevens terwijl het duo Vermeeren/Aerts het podium mocht vervolledigen voor Chris Voet en Xavier Stevens.

In de tussenstand van de kampioenschappen zijn er geen spectaculaire verschuivingen. Het AD Sport-duo Lumbeeck/Marchal komt terug aan de leiding in Klasse 1 terwijl Maes/Van Oost aan het feest blijft in Klasse 2. Maar ProSpeed knabbelt vier punten van zijn achterstand af en komt nu post vatten in tweede positie terwijl het Speedloverduo Bruynoghe/Van Beurden na hun aanvaring van de 2de naar de 5de positie verhuist. Firstrijders Renard en Dylan Derdaele schuiven op naar de derde plaats met één punt voorsprong op 'Brody'/De Coster.

In Klasse 3 blijft het BMW-duo De Vocht/Van Loo aan de leiding maar ook hier wint de Saker van Jeuris vier punten en sluipt iets dichter. Peeters & Jennen verliezen hun derde plaats die nu wordt ingenomen door de broers Werckx terwijl Franssen/Franssen ondanks een moeilijke wedstrijd toch nog worden beloond met de vierde plaats in de tussenstand.

Vermeeren & Aerts blijven aan de leiding in Klasse 4 en lopen drie punten verder uit op Voet/Van den Broeck die nipt tweede blijven voor Van de Water die Polderman naar de vierde plaats verwijst. De rest van het klassement blijft quasi ongewijzigd.

In het Team Championship staat RS Racing-Powercars nog steeds aan de leiding, maar De Vocht/Van Loo blijft op één puntje van de leiders. De Clio's van Vermeeren/Aerts en Voet/Van den Broeck staan op plaatsen drie en vier terwijl Penders/Lamot, Saker Belgium en Van de Water een goede zaak doen en opschuiven naar plaatsen vijf en zes en zeven. Ook hier wordt het zeer spannend want er gaapt amper een gat van 10 punten tussen de leiders en de zevende plaats. En 10 punten is de maximale score per wedstrijd.

DSMEC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 20 juli 2009 om 11:56


Andere publicaties op Racingworld.be...