Zandvoort: Paffet wint - Teamorders bij Audi - Reeds vier Audirijders bestraft

Gary Paffett pakte al bij al een gemakkelijke overwinning in Zandvoort. De Mercedesrijder promoveert met zijn overwinning meteen naar de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. De kampioen van 2005 reed in het begin van de race in de schaduw van polesitter Oliver Jarvis, die op zaterdag als eerste rijder ooit met een Jahreswagen naar de pole snelde. Jarvis kon de aanhoudende druk van Paffett niet aan en ging na veertien ronden even door het gras. Paffett profiteerde optimaal, nam de leiding over, en gaf die vervolgens niet meer af.

Normalerwijze zou Jarvis die tweede positie ook tot aan de finish hebben gehouden, maar de Audi-teamleiding besliste daar anders over. Zowel Jarvis als zijn teamgenoot Alexandre Premat, beide uitkomend voor het gerenommeerde Phoenix Racing, moesten in de slotfase vertragen om de aanstormende Mattias Ekstrom te laten passeren. Ekstrom rijdt immers met een 2009-spec Audi en is nog steeds in strijd om de titel. Jarvis keerde nog huiswaarts met de bronzen medaille, terwijl Premat zich met een zure vierde plaats tevreden met stellen. Vijfde en zesde werden nog twee Audipionnen, namelijk Martin Tomczyk en Markus Winkelhock. Bruno Spengler finishte met zijn Mercedes als zevende. Timo Scheider (Audi) sloot de top-acht af.

Na de wedstrijd werden enkele manoeuvres van de Audirijders gemarkeerd als 'under investigation'. Het betreft niet enkel de situatie tussen Jarvis, Premat en Ekstrom, maar ook de dubieuze omstandigheden waarbij Winkelhock zo sterk vertraagde dat hij Spengler voor de voeten ging rijden, en Scheider nog een kans kreeg om de Duitse Canadees aan te vallen. Teamorders zijn in de DTM verboden en de Duitse automobielfederatie DMSB gaat de zaak onder de loep nemen.

Ondertussen zijn reeds vier Audirijders gediskwalificeerd, maar niet omwille van de eerder genoemde teamorders. Alexandre Premat en Timo Scheider, respectievelijk vierde en achtste, werden gepenaliseerd omdat ze zich te laat kwamen aanmelden voor de weegbeurt na de race. Winkelhock, die als zesde over de streep kwam, had minder dan één liter benzine in zijn tank, terwijl het reglement minstens één liter brandstof voorschrijft. Kolles-rijder Christian Bakkerud kwam helemaal niet opdagen bij de rijdersweging en kreeg ook een sanctie opgelegd. De nieuwe eindstand is als volgt:

1. Gary Paffett - Mercedes
2. Mattias Ekstrom - Audi
3. Oliver Jarvis - Audi
4. Martin Tomczyk - Audi
5. Bruno Spengler - Mercedes
6. Paul di Resta - Mercedes
7. Maro Engel - Mercedes
8. Tom Kristensen - Audi


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in DTM op maandag 20 juli 2009 om 23:12


Andere publicaties op Racingworld.be...