Spa: SRT domineert wedstrijdbegin - Ook regenbui stopt Gavin niet - PK derde!

Start van de Total 24 Hours of Spa 2009De start van de Total 24 Hours of Spa was een meer dan boeiend kijkstuk. Het eerste half uur stond volledig in het teken van de strijd tussen de top-zes. Terwijl Mike Hezemans met de PK Carsport Corvette C6.R eerst nog moet afrekenen met de 2010-Ford van onze landgenoot Bas Leinders, barst vooraan de strijd voor de leiding in alle hevigheid los. Enrique Bernoldi rolt met de Corvette C6.R van Team Sangari het Vitaphone-trio op, maar de Braziliaan kan maar geen kloofje slaan. Ook Oliver Gavin passeert de drie Maserati MC12 en gaat vervolgens op jacht naar de ex-F1-rijder voor hem. Ondertussen is ook Mike Hezemans bij de kopgroep geraakt en ook de Nederlander is duidelijk sneller dan de drie Maserati.

Bernoldi en Gavin geven elkaar geen duimbreed toe. De beide Corvetterijders gaan zelfs zij aan zij door Eau Rouge, waarbij Gavin even van het gas moet om een aanrijding te voorkomen. De Brit is echter duidelijk sneller, maar de berekende fabriekspiloot wacht op het juiste moment. Gavin heeft maar een handvol ronden nodig om Bernoldi in de fout te dwingen en verdwijnt vervolgens met de noorderzon, terwijl de groep achtervolgers bestaande uit de drie Maserati en de Corvette van PK Carsport eerst nog moet afrekenen met de bijzonder brede Corvette van Bernoldi.

PK Carsport - Corvette C6.ROok wanneer om 16u45 de hemelsluizen een eerste keer opengaan, blijft SRT-rijder Gavin zijn voorsprong op de achtervolgers uitbouwen. Bijna het volledige veld gokt dat de regenbui snel zal overgaan en hier en daar slippen minder ervaren rijders van de baan. Na tien minuten regen volgt opnieuw zonneschijn en bij de pitstops worden overal nieuwe slicks gemonteerd. Na de eerste serie pitstops heeft Selleslagh Racing een halve minuut voorsprong op de achtervolgende Maserati MC12 van regerend kampioen en uittredend winnaar Vitaphone Racing. Daarachter volgen respectievelijk Pedro Lamy in de MC12 met startnummer 2, Enrique Bernoldi en Mike Hezemans. De Nederlander heeft al snel het juiste ritme te pakken en profiteert optimaal van zijn nieuwe Michelinrubbers. Hezemans schuift van drie naar vijf, terwijl ook Bernoldi aan Lamy voorbij gaat. Pier Guidi begint de voeling met de top-vijf te verliezen in de derde Maserati.

Phoenix Racing leidt in G2. Marcel Fässler is de top-tien binnengedoken en toert rond in het spoor van de Nissan GTR van Gigawave. De Porschisten van IMSA Performance hebben na twee uur wedstrijd de bovenhand over de beide AF Corse Ferrari F430. In G3 vinden we ProSpeed Competition bovenaan de tabellen terug.

PMB Motorsport - Porsche 996 GT2-RGeven we nog even mee dat beide PMB Motorsport Porsche 996 GT2-R toch gestart zijn, maar de 24 Hours of Spa zullen geen groot succes zijn voor de équipe van Patrick Taeymans. De eerste wagen stond na amper anderhalf uur wedstrijd stil voor de ingang van de pitstraat. Geen succes voor Marc VDS Racing. De Ford GT stond al snel in de pits met een nukkige versnellingsbak. Ook PeCom Racing en BMS Scuderia Italia krijgen een slecht rapport. Beide teams hebben na een handvol ronden een Ferrari F430 GT2 teruggetrokken uit de wedstrijd om respectievelijk een versnellingsbakprobleem en een elektrisch probleem. Om administratief in orde te zijn met de regels van het kampioenschap moeten full-season entries ook starten in de 24 uur van Spa - en dat was bij deze gebeurd...

De top-tien na twee uur wedstrijd:
1. #3 Selleslagh Racing Team - Corvette C6.R - 50 ronden
2. #1 Vitaphone Racing Team - Maserati MC12 +29 seconden
3. #4 PK Carsport - Corvette C6.R +47 seconden
4. #8 Team Sangari Brazil - Corvette C6.R +50 seconden
5. #2 Vitaphone Racing Team - Maserati MC12 +54 seconden
6. #33 Vitaphone Racing Team DHL - Maserati MC12 +59 seconden
7. #35 Gigawave Motorsport - Nissan GTR +2 ronden
8. #111 Phoenix Racing - Audi R8 GT3 LMS (leider G2) +2 ronden
9. #70 IMSA Performance MatMut - Porsche 997 GT3 RSR (leider GT2) +2 ronden
10. #50 AF Corse - Ferrari F430 GT2 +2 ronden

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 25 juli 2009 om 18:00


Andere publicaties op Racingworld.be...