Oschersleben: Farfus wint tweede race - Dubbelslag Coronel bij de Independents

Bij de start van de tweede wedstrijd nemen vier BMW 320 het voorgetouw, maar belangrijker is dat de eerste bocht geen noemenswaardige slachtoffers vallen. Augusto Farfus komt het beste weg en gaat aan de leiding voor de winnaar van de eerste race, de Brit Andy Priaulx, onderweg in een BMW geprepareerd door het Belgische RBM. Achter beide fabriekswagens vinden we twee Independents terug. Engstler en D'Aste lijken halfweg de wedstrijd op weg naar een mooie top-vijf-klassering, maar D'Aste verdwijnt uit wedstrijd nadat hij een drive through penalty negeert, terwijl Engstler de pits induikt met mechanische pech. De weg ligt vervolgens open voor Spiderman Gabriele Tarquini om de derde plaats in de palmen met zijn dieselaangedreven SEAT.

Jörg Muller (BMW) rijdt een anonieme wedstrijd maar weet wel uit de problemen te blijven. De Duitser finisht op een vierde plaats, voor merkgenoot Sergio Hernandez. Nicola Larini komt in de Chevrolet Cruze niet verder dan de zesde stek, terwijl Yvan Muller zich naar de zevende plaats knokt. De Fransman, achtste in de slotfase, krijgt nog wat hulp uit het SEAT kamp nadat de Nederlander Tom Coronel mooi de deur open laat, en Muller dus nog een extra WK-punt schenkt. Coronel neemt vrede met de achtste plaats en pakt meteen de overwinning bij de onafhankelijken. Coronel's directe concurrent Felix Porteiro krijgt nog met problemen af te rekenen en valt terug naar de vijftiende plaats. Bij de onafhankelijken heeft Coronel nu een mooie voorsprong op de Porteiro, maar het staat nog niet vast of Tom Coronel de laatste twee (niet Europese) FIA WTCC-meetings afwerkt. De verre verplaatsingen (Okyama en Macau) staan alvast niet op het programma van zijn hoofdsponsor en nu is het aan Coronel om voldoende budget bij elkaar te schrapen om de titel bij de onafhankelijken binnen te rijven.

In de strijd om het wereldkampioenschap leidt Gabriele Tarquini met 91 punten. De Italiaan heeft amper twee punten voorsprong op de Braziliaan Augusto Farfus, terwijl Muller al tegen een achterstand van zeven punten opkijkt. Maar in WTCC is alles mogelijk... en met nog zes wedstrijden te gaan, zijn er nog zestig punten te verdienen! Afspraak over twee weken in Imola!


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in WTCC op zondag 06 september 2009 om 17:23


Andere publicaties op Racingworld.be...