Truck Grand Prix: Reacties na de race (Deel 1)

Wim Lumbeeck - AD Sport (kwalificatie): "Het was niet echt de opzet om een scherpe chrono op de tabellen te zetten. Ik reed op oude banden en het was de bedoeling dat ik de Viper zou inrijden en de piste wat zou schoon vegen om zodoende de rode loper uit te rollen voor Ron die dan op nieuwe banden de definitieve chrono zou zetten".

Niels Lagrange - AD Sport (kwalificatie): "De Porsche voelde goed aan en ondanks het feit dat de piste na de truckrace er behoorlijk glad bij lag reed ik op oude banden een behoorlijke chrono. Maar toen Kenneth wou buiten rijden op verse banden om de ultieme chrono op de tabellen te zetten moesten we de wagen in de box parkeren omdat we de geluidslimiet hadden overschreden. Een magere negende startplaats was dus het pijnlijk gevolg, maar geen reden voor paniek. Ik was ook sterk onder de indruk van de professionele aanpak van de entourage van Kenneth Heyer tijdens de teambriefing voor de wedstrijd".

Wim Lumbeeck - AD Sport (Race): "De Mosler is me op puur vermogen voorbij gegaan. De motor van de Viper heeft zijn beste tijd gekend. Na de 24 Hours of Zolder was er te weinig tijd voor een revisie en dat laat zich voelen. Anderzijds had ik te kampen met een onderstuurd karakter omdat de stabilo achteraan iets te zacht stond. Ik maakte me echter weinig zorgen. Van Elslander moest in het begin trachten het verschil te maken terwijl wij met Ron Marchal over een andere strategie beschikken. Ik kon me veilig in tweede positie nestelen. Maar na de eerste code 60 heb ik wel efkes gevloekt. Ik reed nog rondjes aan de verplichte 60 km/uur toen net achter mij opnieuw de groene vlag werd getoond. Opeens vlogen de Porsches van Raus en Van Oost me voorbij en zat ik in vierde stelling. Ik heb me wel super geamuseerd. We reden met vijf wagens binnen de vijf seconden en speelden constant haasje over. Ik kon de Viper na 50 minuten wedstrijd in derde stelling doorgeven aan Ron maar verloor veel tijd aan de bevoorrading omdat de gulzige Viper terug nokvol moest worden bijgetankt. Ron heeft zich dan op zijn beurt een weg gebaand naar de koppositie en ondanks een tweede code 60 aan het eind van de race had hij nog 23 seconden bonus op de Porsche van Maes die tweede eindigde. Een perfect weekend zonder noemenswaardige problemen en een goede strategie. We lukten onze vooropgesteld hattrick en hopen deze positieve lijn door te trekken tijdens de volgende wedstrijd in het Nederlandse Assen. Ron kent het circuit terwijl ik meer dan waarschijnlijk nog samen met AD Sport naar Assen afreis voor een testsessie. Na de derde overwinning op rij vind ik het wel spijtig dat er geen vijf wagens paraat tekenen in Klasse 1. Daardoor spelen we geen rol van betekenis in de afwikkeling van het kampioenschap".

Niels Lagrange - AD Sport (Race): "Ik zat goed in het ritme en viseerde de kop van het gebeuren. Na enkele mooie duels met ondermeer Van Oost, Lumbeeck en vooral Raus kon ik na ongeveer 30 minuten wedstrijd de leiding nemen. Die heb ik nog een dik half uur kunnen behouden en kon zelfs een vijftal seconden uitlopen op de concurrentie. Tot ik opnieuw een verwittiging kreeg wegens teveel decibels, gecombineerd met een stop & go. Ik combineerde deze pijnlijke sanctie met de tankbeurt. Maar toen wou de motor niet aanslaan. Ik verloor in totaal twee minuten. Dit, gecombineerd met het feit dat we telkens aan de geluidsmeting flink van het gas moesten heeft ons een zekere podiumplaats gekost. Omgerekend hadden we in ideale omstandigheden moeten uitkomen op de tweede of derde plaats. Maar los daarvan heb ik me super geamuseerd en de samenwerking met Heyer was subliem. Kenneth heeft de job afgemaakt en we zijn nog zesde algemeen geëindigd en tweede in klasse 1. Ik kijk nu reeds reikhalzend uit naar de verplaatsing richting Assen voor de volgende race van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Het is een snelle omloop en ideaal voor de Porsche biturbo. Hopelijk worden we ginds niet geconfronteerd met de geluidslimiet en kunnen we de kraan volledig opendraaien."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op maandag 14 september 2009 om 17:10


Andere publicaties op Racingworld.be...