1000 km Silverstone: ORECA wint - titel voor Aston Martin

LMP1 was een kolfje naar de hand van ORECA. Het Franse team zette een indrukwekkende prestatie neer. Nicolas Lapierre en Olivier Panis domineerden de seizoensafsluiter van de Le Mans Series te Silverstone, en hielden drie Lola Aston Martin achter zich. Het trio Belicchi-Fassler-Prost (Speedy Racing Sebah) finishte op ruim vijftig seconden van de winnende ORECA-AIM, hoewel ze na de laatste pitstop van de ORECA-wagen even de bovenhand hadden. De voorkant van de ORECA-LMP1-proto werd vervangen, waardoor Fässler naar de leiding kon doorstoten, maar even later moest de Zwitser ook de pits opzoeken nadat de wedstrijdleiding besliste dat de Aston Martin ook aan een nieuwe voorkant toe was...

Panis-Lapierre namen de leiding opnieuw over, voor Belicchi-Fassler-Prost, terwijl Charuz-Enge-Mucke met de fabrieks-Aston als derde over de streep kwamen. Dankzij de derde plaats pakt het Aston Martin-trio ook de rijderstitel in de LMS. De andere officiële Aston, het exemplaar van Primat-Turner, finishte vierde, net voor de Kolles-Audi van onze noorderbuur Christian Albers en diens teamgenoot Christian Bakkerud.

Pescarolo-pionnen Jean-Christophe Bouillon en Christophe Tinseau hadden nog een waterkansje op de titel, maar Bouillon moest van achteraan op de grid starten. De ervaren Fransman bevond zich echter in no-time aan kop van het klassement, tot een versnellingsbakprobleem roet in het eten gooide.

Ook in LMP2 waren er bloemen en champagne voor Speedy Racing Sebah, dat zegevierde bij de kleinere proto's met een Lola Judd. Op die manier finisht Speedy Racing Sebah tweede in de LMP2-eindstand, voldoende voor een entry tot de 24 Uur van Le Mans 2010. Kampioen in LMP2, Quifel AM, heeft ook een deelname voor Le Mans op zak.

De Porschisten van Team Felbermayr Proton kwamen door motorproblemen niet verder dan de zevende plaats in GT2, maar Lieb en Lietz konden desondanks nog de titel in LMGT2 binnenrijven, De overwinning ging opnieuw naar de JMW Ferrari, voor de Spyker en IMSA Porsche. In LMGT1 ging de dagzege naar Peter Kox en Ryan Sharp in de Gigawave Aston Martin DBR9. De Larbre Saleen kwam als tweede over de streep, voor de Corvette C6.R van het onfortuinlijke Luc Alphand Aventures, dat toch nog de titel pakt - en dus ook een entry voor de 24 Uur van Le Mans.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in LMS op maandag 14 september 2009 om 11:13


Andere publicaties op Racingworld.be...