Truck Grand Prix: Reacties na de race (Deel 4)

Chris Mattheus - Speedlover: "Ondanks het feit dat ik geen training reed en het reeds een hele tijd was geleden dat ik nog in een competitiewagen toefde, moest deze voorsprong ruim volstaan om Maes voor te blijven die op verse rubbers reed. Ik wist dat hij met vers schoeisel sneller onderweg was, maar ik maakte me geen zorgen. En dit ondanks het feit dat onze Porsche na de verschrikkelijk harde strijd die Gunther had gereden niet meer zo fris was. Toen er opeens op 15 minuten van het einde opnieuw een code 60 was door het ongeval van John Van Kouwen, kwam de overwinning in theorie nog dichter omdat door de code 60 de opmars van Maes tijdelijk werd gestopt. Eens de troep op de piste opgeruimd en we terug op het gas mochten bleek dat Maes opeens in mijn kielzog zat. Ik kon hem niet afhouden en heb achteraf mijn tweede plaats veilig gesteld. Ik was bijzonder ontstemd over het feit dat mijn voorsprong tijdens de code 60 smolt als sneeuw voor de zon. Ik ben achteraf dan ook uitleg gaan vragen aan de koersdirectie. Bij een code 60 moet een piloot zich houden aan een snelheid van 60 km/uur wat overeenkomt met een rondetijd van vier minuten. En dit om de veiligheid van de marshals te garanderen die op de piste aan het werk zijn. Maar dit wordt pas gemeten vanaf het moment dat een wagen de eerste maal over de startlijn komt. Ik heb het spel eerlijk gespeeld en vanaf het moment van de code 60 van het gas gegaan. Maar blijkbaar houdt men tijdens de eerste ronde geen rekening met de sectortijden waardoor sommige wagens op het gas blijven tot aan de bewuste startlijn en dan vol in de ankers gaan. Ik kreeg daarenboven pas groen bij het oprijden van de sacramentshelling terwijl Ruben deze kreeg toen hij in de chicane toefde. Hij kon dus vroeger op het gas met het gevolg dat hij me reeds te grazen had in de Villeneuve. Ben ik nu te naïef, te braaf of te eerlijk geweest? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik tijdens een volgende code 60 weet wat me te doen staat. Ik had vooraf willen tekenen voor dit resultaat. Maar mede door de fantastische stint van Gunther en het feit dat ik mijn voorsprong niet op snelheid verloor, zit ik met een wrang gevoel in de maag. Dit had onze eerste overwinning kunnen worden. Maar we zijn uiteraard tevreden met de tweede plaats waardoor we terug meespelen in de verdere afwikkeling van het kampioenschap. Er zijn met Assen en de 10 Hours of Zolder nog twee manches met telkens een dubbele puntentelling. Er zijn dus nog een pak punten te verdelen en je weet immers maar nooit..."

Tom Aerts - BRV/Autokrant Racing Team: "Ik nam de start van de wedstrijd en maakte in de eerste ronden meteen vier plaatsen goed. Na een crash van Van den Broeck/Voet werd gebruik gemaakt van de code 60 situatie om de pilotenwissel door te voeren."

Alain Franssen - EMG Motorsport (Kwalificatie): "Verschrikkelijk, ik kreeg alle olie op de voorruit en onder de wielen. De Porsche reed als op ijs en begon te tollen. Ik eindigde met een smak in de muur. Een geluk bij een ongeluk dat de wedstrijd pas één dag later van start ging. Mijn bewondering gaat dan ook uit naar de crew van EMG onder leiding van Edgard Terium die tot een flink stuk in de nacht sleutelden om de Porsche terug deftig op zijn poten te zetten. Ze slaagden wonderwel in hun opzet."

Bruno Vermeren - BRV/Autokrant Racing Team: "Ik verliet de pitlane in 11de positie. De baan was zeer vettig en het was niet eenvoudig om de wagen op de ideale lijn te houden. Ondanks dit bedroeg onze snelste rondetijd 1:51.130. Naarmate de race vorderde klommen we op richting 6de positie. Met nog één uur te gaan werd de wagen door een lekke band plots oncontroleerbaar in de Jacky-Ickx chicane. Luc Gabriël deed de wissel in een recordtempo waardoor ik de race kon vervolgen. Onze podiumkansen, tot dan haalbaar gezien de problemen bij de concurrentie, werden tot nul herleid door het aanzienlijke tijdverlies. Hartelijk dank aan het hele team voor de inzet gedurende het weekend. We hebben niet optimaal van de situatie geprofiteerd maar beperken de schade in het kampioenschap. Ik zou deze wedstrijd willen opdragen aan Guy (Euro Cash) die ons op zaterdag 12 september heeft verlaten."

Alain Franssen - EMG Motorsport (Race): "Ik ben zéér tevreden na alle problemen op zaterdag. De wagen trekt een beetje naar rechts omdat de rechter chassisbalk één centimeter naar achter staat. De wagen staat ondertussen reeds op de richtbank. Maar we hebben de koers uitgereden en de meubelen deels gered. We hebben wel een 30-tal extra seconden verloren bij de pilotenwissel door problemen met de gordels. Dat heeft ons uiteindelijk de 10de plaats algemeen en de 6de stek in Klasse 2 gekost."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op donderdag 17 september 2009 om 17:56


Andere publicaties op Racingworld.be...