De kampioenen van 2009 in de kijker gezet

Het doek is zondag gevallen over de prachtige Belgian Touring Car Series 2009. Op alle niveaus hebben de kampioenen hun titel dik verdiend. De verschillen waren vaak erg klein, want de prestaties van de laureaten en hun challengers nog meer glans geeft. Vanaf zondag heeft iedereen de blik gericht op 2010 en een nieuw, veelbelovend seizoen in de BTCS. Het seizoen is nog maar net afgelopen en men zou al wensen dat het opnieuw begint...

De scène speelde zich zondagavond af in Wheels, de bekende taverne voor alle raceliefhebbers in Zolder: aan de toog, bij een pintje, bespreken de kampioenen van 2009 Christian Kelders en Frédéric Bouvy het weekend - en het volledige seizoen - met vice-kampioen Steve Vanbellingen. Een sympathiek beeld. Na een spannende campagne waarin de tenoren tot het uiterste gingen op de piste, zitten verbroederen ze kameraadschappelijk tijdens de derde helft.

De vijf overwinningen van Steve Vanbellingen en zijn ploegmaat Ruben Maes hebben in ruime mate bijgedragen tot de merkentitel van BMW. Maar Eric Qvick, die zijn M3 WTCC naar de 4de plaats stuurde in de laatste manche, bezorgde het Beierse merk de broodnodige punten om in extremis kampioen te worden. BMW scoorde uiteindelijk 224 punten tegenover 222,5 voor Renault. Het verdict was al even spannend voor de bronzen medaille, die nipt naar Solution F ging voor KIA: 156 tegenover 155!

S2: Gomez-Schmetz voor Fumal-Soulet

Met een 2de plaats op zaterdag, stelden Michael Schmetz en Arnaud Gomez de eindzege veilig in de sterk bezette klasse S2. Om de titel in schoonheid te vieren, werd zondag nog een knappe zilveren medaille behaald na een felle strijd met Maxime Soulet en Armand Fumal. Die sloten het seizoen als een raket af, maar ze sleepten hun opgave in de 12 Uren en het magere resultaat van Dijon met zich mee. Beide teams behaalden vijf overwinningen, terwijl Grégory Servais en Loïc Fontaine een overwinning behaalden. De twee Luikenaars beleefden een tegenvallend weekend in Zolder. Daardoor verloren ze de 2de plaats, maar ze hebben dit seizoen voldoende bewezen dat ze vooraan mee konden draaien. Die opmerking geldt ook voor Vincent Radermecker en Ronnie Latinne, die de handdoek in de ring moesten werpen wegens budgettaire problemen, nadat ze al twee overwinningen behaald hadden.

Bij het maken van de balans van het seizoen, verdienen ook Laurent Richard en Alexandre Viron een speciale vermelding voor de sterke progressie in de loop van het seizoen, net als Nathalie Maillet, Benoit en Nicolas De Keijser, die vooral opvallend sterk presteerden in de 12 Uren en in de Francorchampagne. En, hoe zouden we het eerste concrete resultaat van de originele Coste van Thierry Martinez kunnen vergeten? De Fransman opende zijn score in Zolder, waar hij een kortstondig moment van glorie beleefde toen hij aan de leiding reed na de eerste neutralisatie.

T3: Qvick-Jonckheere voor de armada van SEAT

We wisten al dat de BMW M3 ex-WTCC van Eric Qvick snel was, maar dit seizoen was deze bolide ook erg betrouwbaar. De BMW moest slechts een keer opgeven (manche 1 van het Gordon Zolder Star Festival). De balans is uitermate positief voor de Oostendse piloot-preparateur en zijn teamgenoot Frédérique Jonckheere: negen overwinningen op dertien wedstrijden!

De kampioenen moesten het dit weekend wel afleggen tegen de tandem Pierre-Yves Corthals-Tim Coronel, die met hun SEAT Leon buiten kampioenschap reden. Het vervolg was helaas minder succesvol voor Pilou, die zondag betrokken was in een zware aanrijding. Hij kwam gelukkig met de schrik vrij, maar zijn wagen was flink toegetakeld na de crash. We herinneren er nog eens aan dat SEAT België deze Leon in elke race aan de start bracht met een andere teamgenoot voor Pierre-Yves. Zo kon het publiek van de BTCS dit seizoen genieten van de optredens van Jacques Villeneuve, Jordi Gene, Stéphane De Groodt, Tom en Tim Coronel, Patrick Snijers en Fabien Barthez.

In het kampioenschap zijn Pierre-Yves Rosoux en Christophe Geoffroy de beste vertegenwoordigers van het Spaanse merk. Na twee overwinningen, beleefden de piloten van Denospi Racing een matig slotweekend met een uitstapje in de grindbak en vervolgens een achtste plaats. Philippe Capocci en Roger Minette bleven wel van pech gespaard in Zolder, waardoor ze het seizoen sterk konden besluiten met de SEAT van Astur Car: twee keer 2de achter de nieuwe kampioenen, met als bonus een uitstekende proef van 1:43.318, gereden door eerstgenoemde in de eerste race.

Jimmy Adriaenssens, de benjamin van de promotie, bevestigde al het goede dat we van hem wisten. De zoon van Herwig presteerde steeds beter met de Leon die hij dit jaar ontdekte en behaalde een knappe zege tijdens de Francorchampions. Jimmy werd uitstekend bijgestaan door Philippe Van Riel en Wim Meulders en aarzelde geen moment om de handen uit de mouwen te steken toen de kas hersteld moest worden na de crash in Dijon. Jimmy verdiende zijn derde plaats in het kampioenschap en zijn zege in de SEAT Cup.

Voor het overige onderlijnen we de regelmaat van Denys en Julien Buffet met een BMW 130i die minder snel was dan de bolides van de concurrentie, de knappe prestaties van Stanny Linnertz en Bernard Dallemagne met een M3 E46 en de demonstratie van de Nederlanders Jeroen Den Boer en Leon Rijnbeek in de 12 Uren aan het stuur van hun befaamde BMW 120d.

T2: gekreukelde beker voor Plennevaux-Katsers

Michel Plennevaux en Guy Katsers hadden nog 2 puntjes nodig in Zolder. Ze mochten de champagne zaterdag al ontkurken, toen ze 2de werden achter de Honda Civic van Surinx Racing. Hun snelle Alfa Romeo 156 kende helaas een brutaal einde. De Italiaanse bolide werd zondag vernield in de crash waarin ook de SEAT van Corthals afgeschreven werd.

Zoals verwacht, ging de zilveren medaille in T2 naar Laurent Culot en Philippe Bonneel, die de officieuze titel van "beste Cliomen" van de BTCS 2009 behaalden. Het Limburgse weekend was echter niet onvergetelijk met twee 6de plaatsen. Dat volstond wel om voor Christian Franck, een revelatie van het seizoen, te blijven in de eindstand. Zijn Clio van de vorige generatie was goed geprepareerd, maar de joviale Luxemburgse piloot benutte ook maximaal het potentieel, zeker wanneer de weersomstandigheden delicaat bleken. Hij sluit zijn eerste campagne af met een derde plaats, vlak voor Jean-Pierre Lequeux, die ook een erg overtuigend seizoen reed met de Clio van Prime Racing. Laten we immers niet vergeten dat hij het Gordon Zolder Star Festival moest missen na de vernieling van zijn wagen bij een verkeersongeval op de weg terug van Dijon.

De Clio's van DVB Racing en team RP kleurden de strijd, net zoals de Honda's Civic van Surinx Racing. Deze formatie profileert zich meteen als een serieuze kandidaat voor de titel in 2010, want het team heeft al heel wat ervaring met de ex-Objectif 2.30 Civic die tijdens de laatste meetings van het voorbije seizoen werd ingezet.

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 28 oktober 2009 om 18:03


Andere publicaties op Racingworld.be...