Assen: Reacties na de race (deel 3)

Gunther Raus - Speedlover: "Het was mijn dagje niet. Ik kwam nooit echt in het goeie ritme en had wat last van rugpijn. Ik heb ook niets moeten forceren. De 2de lag een stuk voor terwijl ik een mooie voorsprong had op de 4de in de Klasse. Vooral te danken aan de fantastische stint van Chris die in Assen sneller onderweg was dan ik. We gaan ons nu ten volle concentreren op de komende 10 Hours of Zolder. Spijtig dat we in het midden van het seizoen zoveel pech kenden. In normale omstandigheden rijden we telkens mee voor het podium. De laatste race kan nog een stuk goed maken. Maar ik blijf erbij dat we zonder pech een mooiere strijd hadden gekend. Vooral voor de tweede plaats in de eindstand."

Bruno Vermeeren - BRV/Autokrant Racing Team: "We zijn zwaar teleurgesteld. Door het defect geraakten we niet boven de 5500 toeren/minuut. Op deze manier verspeel je domweg je kansen op de titel, dit had niet mogen gebeuren! Na de start klom Tom Aerts vrij snel de top 5 binnen en onze tijden toonden aan dat we vooraan konden meestrijden. Onze doelstelling was een top 3 plaats op het einde van het seizoen maar na dit resultaat wordt dit een moeilijke opdracht. We moeten realistisch blijven, zonder zwakke momenten van Polderman was de titel sowieso niet haalbaar maar de tweede positie zat er zeker en vast in."

Patric Derdaele - AD Sport: "Voor een buitenlandse wedstrijd die niet ver uit de buurt ligt wordt verondersteld dat er toch een voorafgaande training wordt voorzien. We moesten het circuit ontdekken tijdens de vrije training met een wagen die turboproblemen kende. Ook tijdens de kwalificatie ging de wagen eerst wel, dan weer niet. Kortom, frustrerend met daarbij nog een bestraffing waardoor we achteraan moesten starten. De afspraak was dat Niels zou starten indien de piste droog was. Niels nam een formidabele start met de Porsche die op dat moment perfect draaide. Na één ronde nam hij reeds 21 wagens te grazen om de volgende ronde reeds in 10de positie door te komen. We waren terug optimistisch tot in de 4de ronde opnieuw turboproblemen de kop opstaken en hij desondanks toch nog kon postvatten op een voorlopige 7de plaats. Hij lag virtueel 2de toen hij na anderhalf uur de wagen doorgaf. Ik kwam terug de baan op in 7de positie en kon nog één plaatsje opschuiven. Einde verhaal. Hier had duidelijk meer ingezeten. Niels reed een formidabele stint met ongelijke wapens en was sneller onderweg dan ik. Ik ben vooral teleurgesteld omdat de turboproblemen reeds vier wedstrijden na elkaar de kop opsteken. Dit, gecombineerd met de geluidsproblemen op Circuit Zolder, wordt een seizoen om snel te vergeten."

Tom Aerts - BRV/Autokrant Racing Team: "Na de kwalificatie had ik een goed gevoel omdat we onze tijden constant verbeterden. Indien we dit konden toepassen gedurende de wedstrijd was een top 3 plaats zeker mogelijk geweest. Ik zat van bij de start in een goed ritme en klom op naar de 4de plaats. Na slechts 7 wedstrijd ronden doken de problemen op aan de benzinepomp en moesten we de race uitrijden op een trager tempo."

Niels Lagrange - AD Sport: "Assen is een snelle omloop die op het lijf van de Porsche biturbo is geschreven. Zonder die pech hadden we zeker een plaats binnen de top 3 gehaald. Tijdens de eerste ronden ging de Porsche als een raket. Ik kon vanuit de achterhoede oprukken naar de kop van het veld. Maar nadien had ik amper het vermogen van een atmosferische 996. Op de snelle stukken verloren we zodoende snelheid door de brede banden. In de bochten kon ik wat weerwerk bieden. Ik had trouwens een mooi gevecht met de 996 Supercup van Bruynoghe. In normale omstandigheden kunnen we daar met de biturbo probleemloos voorbij. Nu had ik alle moeite om hem te volgen. We hebben gevochten als leeuwen maar meer dan een zesde plaats zat er niet in. Echt frustrerend."

Chris Matteus - Speedlover: "Ik kende Assen nog van toen we met de Audi TT in de Belcar reden. Een van mijn favoriete omlopen met zijn combinatie van snelle bochten. We wilden opnieuw een podiumplaats en die hebben we dan ook gehaald. Tijdens de kwalificatie hebben we zoals gewoonlijk niets geforceerd. We kwamen uit op een 7de plaats in Klasse 2, terwijl we maar op 6/10 seconde van de 3de afklokten. Alle toppers uit Klasse 2 zaten dus heel dicht bij elkaar. Na de start van de wedstrijd over 150 minuten was ik goed mee met de kopgroep, maar verloor wat tijd achter een tragere concurrent. Ik heb dan enkele ronden moeten pushen om opnieuw aansluiting te krijgen. Ik zat goed in vorm en na enkele mooie duels heb ik de wagen na 1u40' doorgegeven aan Gunther die de derde positie kon handhaven. Ik ben heel tevreden met deze tweede podiumplaats op rij. Ik heb meer voldoening aan deze derde plaats dan aan de tweede plaats tijdens de Truck GP. Te wijten aan het feit dat ik nog steeds overtuigd ben dat ik zonder die code 60 de wedstrijd had kunnen winnen. Maar het voornaamste is dat we nu terug bij de koplopers staan. We blijven op een voorlopige 4de plaats, maar hebben het gat kleiner gemaakt. Respectievelijk 16 en 6 punten scheiden ons nu nog van de 2de en de 3de plaats. Tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder zijn opnieuw dubbele punten te verdienen, verrekend na 5 uur wedstrijd en aan de finishvlag. Zes punten moeten we op de piste en op pure snelheid zien te overbruggen. Voor de tweede plaats zal het iets moeilijker zijn indien Bruynoghe en Van Beurden een probleemloze wedstrijd kennen. Als we de 3de plaats kunnen pakken zijn we tevreden. We komen tenslotte van een quasi uitzichtloze 7de stek na vier wedstrijden"


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op donderdag 29 oktober 2009 om 13:19


Andere publicaties op Racingworld.be...