10 Hours of Zolder: Reacties na de race (deel 2)

Dimitri Vanbeneden - Teamchef DVB Racing: "Deze wedstrijd hebben we er gewoon bijgenomen. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat de Clio's niet goed voorbereid aan de start kwamen. We hebben een reputatie te verdedigen en willen zeker aan de meet staan. Daardoor zijn bepaalde onderdelen preventief vervangen. Het enige wat ons parten kan spelen is de tankinhoud van 60 liter van de Cup-versie tegenover de rest van het veld die 100 liter kunnen meezeulen. Dat zal ons normaliter enkele tankbeurten schelen met het daaraan gekoppeld tijdsverlies. Ik denk dat we deze lange race hadden kunnen winnen met een grotere tankinhoud. Winnaar Grouwels/Grouwels en Stevens/Jonckheere (3de) konden de race volmaken met respectievelijk vijf en zes pitstops, terwijl wij negenmaal de tankzone moesten passeren. En dat heeft ons uiteindelijk meer dan waarschijnlijk de overwinning gekost. Maar we hebben bewezen dat ons materiaal perfect een dergelijke lange race aankan en we zijn zeer tevreden dat we met een podiumplaats het seizoen kunnen afsluiten. Volgend seizoen komen we met twee nagelnieuwe Clio's in configuratie 2010, waarvan er reeds een in het Frans Clio-kampioenschap aan de slag gaat. De andere Clio's zullen we dan via ondermeer een grotere benzinetank laten evolueren richting BTCS en Belcar Endurance Championship. En uiteraard is er nog de nagelnieuwe Renault Mégane Silhouette die, mits een goed pilotenduo in staat is om vooraan mee te strijden in de BTCS."

Filip Dischlovoi - Teamchef RS Racing-Powercars: "Van één team hebben we reeds de mondelinge zekerheid dat deze op rubbers van Michelin reed en deze reglementair gezien geen punten mag krijgen. Daarom zullen we vragen om in samenspraak met de organisatie en de koersdirectie de zaken samen nog eens te overlopen."

Tom Sneyers - Teamchef Saker Belgium: "Dit was opnieuw een uitdaging voor onszelf en Saker Sportscars. We hebben met deze wagen geen enkele ervaring in races over een dergelijke lange afstand. Bovendien was de BMW diesel zeker nog niet uitgeteld. Op gebied van verbruik moeten we duidelijk inbinden tegenover de diesel en dat kon ons een pak tijd kosten tijdens de bevoorrading. We hadden echt niets te verliezen. Met drie podiumplaatsen, waarvan twee overwinningen, op zes races hadden we ons vooropgestelde doel reeds grotendeels bereikt. We kregen versterking van ingenieur en testrijder Herbert Boender die razendsnel is met de Saker. En dat heeft ons geen windeieren opgeleverd. De gebroken achtervleugel van Assen werd vervangen door een carbon-exemplaar en we kregen ook een nieuw type banden ter beschikking. Herbert moest daardoor tijdens de kwalificatie nog een ideale set up vinden. Door de regen na een vijftal ronden moesten we ons tevreden stellen met de vierde chrono in Klasse 3 en 15de algemeen. Gezien zijn ervaring en de regen werd beslist om Boender te laten starten. Hij reed een fantastische stint en was vooral in gevecht verwikkeld met de EMG Franssen-BMW M3 met Erik Qvick achter het stuur. Herbert bracht de wagen binnen en toen bleek dat de sporing was ontregeld door een aanrijding. Er ging kostbare tijd verloren en ook Ronald kwam kort nadien binnen met een lekke band. We waren dus op achtervolgen aangewezen. Ronald en Wim reden een formidabele stint en pakten de volle puntenpot na vijf uren wedstrijd. Dit hadden we echt niet durven dromen toen we het project opstartten, niet alleen de titel, maar ook de zesde plaats algemeen in een dergelijk startveld bewijst dat ons product niet alleen snel, maar ook zeer betrouwbaar en Belcarwaardig is. Die zesde plaats is mij evenveel waard als de titel. Mijn dank gaat vooral uit naar Wim en Ronald die geloofden in ons product en Herbert Boender en Saker Sportscars die ons steeds met raad en daad bijstonden."

Wim Jeuris - Saker Belgium: "Als ik dit vergelijk met andere wagens, dan kan je geen betere bolide inbeelden waar je op gebied van prijs/kwaliteit dergelijke scores kan halen. Ik heb inderdaad Herbert een dubbele stint laten rijden om geen tijd te verliezen door een pilotenwissel. Anders waren we misschien tweede of derde geworden."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op dinsdag 17 november 2009 om 12:14


Andere publicaties op Racingworld.be...