10 Hours of Zolder: Reacties na de race (deel 4)

Fréderique Jonckheere - Stevens Racing: "Schitterend team, schitterende wagen en een schitterende teamgenoot. Zelfs met een klein technisch euvel finishen we hier knap derde in de klasse, waardoor mijn kameraard Xavier Stevens meteen vicekampioen in klasse 4 van de Dunlop Endurance Cup is. Opdracht volbracht zou ik zeggen. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat het probleem met de startknop - er moet ergens een probleem met het contact geweest zijn -, ons van een nog beter resultaat gehouden heeft. Al tijdens de kwalificaties stak het euvel de kop op en ik viel tijdens de chronosessie even stil, waardoor we niet het onderste uit de kan konden halen. Maar goed een startplaats meer of minder naar achteren of naar voren is voor een race over tien uur van weinig belang. Maar ook tijdens de race raakte de wagen na een pitstop niet weg en het team moest de wagen dus aanduwen, wat ons een drive through kostte. Later viel de, voor het overige feilloos draaiende, Renault Clio ook nog even op de piste stil en weer verloren we wat tijd. Ik denk dat we gezien het snelle pitwerk, we stonden amper 8 minuten stil voor de pistops zelf, het foutloze parcours van de rijders en de goede strategie van het team zeker voor de zege in onze klasse in aanmerking kwamen. Ik wil trouwens het werk van het team hier nog eens extra onderstrepen, want met beperkte middelen doen zij het heel erg goed en die de titel van vicekampioen is dan ook meer dan verdiend. En tot slot een woord van dank voor Xavier Stevens, want dankzij hem kon ik hier van start gaan."

Nico Verdonck - Speedlover: "Mijn start was erg goed en ondanks de moeilijke racecondities kon ik meteen enkele snellere concurrenten te grazen nemen en slaagde er zowaar in om een Ferrari in te halen aan de buitenkant van de Bianchi bocht. Na een uurtje begon de piste op te drogen en diende ik de regenbanden af te koelen op de natte gedeelten. Bovendien kreeg ik een verwittiging wegens het overschrijden van de geluidsnormen (max toegelaten is 105 DB). Fantastisch toch dat wij met een lichtere motor konden wedijveren met sterkere concurrenten! Elke ronde reed ik 2 tot 4 sec sneller dan onze opponenten in P3. De auto deed het nog altijd uitstekend en ik amuseerde mij geweldig tot... ik een zwarte vlag kreeg (uitgesloten uit de race). Het team liet mij onmiddellijk binnen komen en vernam dat wij het decibelniveau hadden overschreden met 0,2 DB... Een schande dat je na 9,5u wedstrijd de race moet verlaten. Na onze geweldige prestatie hadden we een podiumplaats zeker verdiend. Volgend jaar beter dus! Veel dank aan Peter Van Audenhove en Speedlover teambaas André Van Hoof voor het vertrouwen dat ze in mij stelden: het was een geweldige ervaring. Ook dank aan mijn partner Helioscreen en al mijn trouwe supporters voor de steun."

Alain Franssen - EMG Motorsport: "Doodjammer. Niet alleen voor ons, maar voor het ganse team dat veel energie in deze wedstrijd had geïnvesteerd. Kosten noch moeite werden gespaard om in ideale omstandigheden aan de start te komen. We eindigen op de negende eindplaats in Klasse 2. Hier had meer ingezeten. We gaan ons nu bezinnen over de toekomst. Aangezien het feit dat volgend seizoen de GT3-wagens het kampioenschap komen vervoegen is de Porsche 996 Supercup niet meer het aangewezen wapen om hen van antwoord te dienen en een plaats binnen de top 10 te viseren. We zijn er nog niet uit. De BMW M3 daarentegen is wel een wagen die volgend seizoen nog competitief zal zijn. We zijn dan ook van plan om deze wagen tijdens de winterperiode volledig te ontmantelen en verder te evolueren

Ronny Franssen - EMG Motorsport: "Na een grondige check up bleek dat een motorsteun was afgebroken. Daardoor was de motor gekanteld en werd de koppeling beschadigd. "De ontgoocheling was enorm. We hadden zeker de volle punten gepakt na vijf uur wedstrijd en waren in de running voor de overwinning. We stonden op de derde plaats in de tussenstand en gezien de goede prestatie van de Saker hadden we kunnen oprukken naar de tweede plaats. Nu verhuizen we naar de vierde stek in het eindklassement. Idem als vorig seizoen."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op vrijdag 20 november 2009 om 16:50


Andere publicaties op Racingworld.be...