10 Hours of Zolder: Reacties na de race (deel 5)

Erik Bruynoghe - Speedlover: "Op zich was dit geen probleem. "Enerzijds sparen we steeds het materiaal tijdens de kwalificatie en anderzijds is de startplaats bij een wedstrijd over 10 uren van ondergeschikt belang. Uiteraard zijn we zeer ontgoocheld. Als we de verloren tijd optellen spelen we mee voor de overwinning of minstens een top 3. En dan was de titel van vicekampioen een feit. We hebben moeten strijden met ongelijke wapens. We komen net die punten te kort die we verloren tijdens de 500 km of Zolder toen de kabel van de versnellingsbak brak op het moment wat we aan de leiding lagen en de race niet meer konden verliezen."

Philip Van Beurden - Speedlover: "Meer dan waarschijnlijk veroorzaakt door een steen. De reparatie duurde een 20-tal minuten en meteen waren we op achtervolgen aangewezen. Het is uiteraard balen, maar we mogen er niet te lang bij stilstaan. De Porsche 996 GT3 Supercup staat nu te koop en we wachten het nieuwe reglement af om te zien wat de beste oplossing is binnen ons budget voor volgend seizoen".

Ward Sluys - BMW Team Romein: "Belofte maakt schuld. Ik had in de voorbeschouwing gezegd dat ik het team een mooi resultaat wilde helpen bezorgen, met name een plaats in de top-5, en het is ons ook gelukt. Bovendien finishten we 13de algemeen, op een totaal van goed 50 wagens, wat gewoonweg een schitterend resultaat is. Ik kan me geen beter eindejaarscadeau voor het team van Jan Horemans en de partners van ons team indenken. Om met deze wagen constant 1′48 à 1′49 draaien, is het hard werken. De BMW is geen doorontwikkelde racewagen zoals een Saker of Ginetta, maar een standaardwagen. Bovendien stond de BMW op een 'natafstelling', wat uiteraard in het tweede deel van de race geen voordeel meer was. Maar goed, dat was het gevolg van onze strategische keuze en tijdens de eerste uren regende het wel. Bewijs: halverwege de wedstrijd reden we 10de algemeen en 3de in de klasse."

Stephan Plderman - Polly's Racingteam: "Dit was mijn slechtste race van de voorbije twee seizoenen. "Waren we afgelopen zaterdag na 10 uren zwoegen geen kampioen geworden, dan was dit volledig aan mij te danken. Ik ben te braaf en te voorzichtig geweest in functie van de titel. Daardoor ben ik van de baan gesukkeld. We hadden afgesproken dat ik de banden en de remmen zou inrijden tijdens het begin van de kwalificatie. Daarna zou Jens nog enkele ronden rijden om terug in het ritme te komen waarop Jaap van Lagen dan de chrono zou zetten. Maar dit is letterlijk in het water gevallen toen we na een 15-tal minuten een stortbui over ons heen kregen. Geen paniek uiteraard want voor een race over 10 uren is de startgrid van ondergeschikt belang. Kort daarna heb ik me laten vangen. De bedoeling was dat we voldoende punten zouden vergaren om de titel reeds na de eerste puntentelling veilig te stellen. In normale omstandigheden hou ik weinig rekening met achterkomend verkeer in snelle bochten. Maar met het kampioenschap in het achterhoofd ging ik braaf opzij en kwam op slicks op het natte gedeelte terecht. Het vervolg is gekend. Ik ging door het gras en had geen grip meer toen ik terug de baan opkwam en belandde in de kattenbak. Het lostrekken en de reparatie kostte ons een kleine 30 minuten. Jaap nam toen over en reed met een Clio, waarvan het grondeffect grotendeels was verdwenen, constant fantastische chrono's tussen 1'46" en 1'47". Een grote meneer met een enorme car control en die ondanks zijn reeds indrukwekkend palmares heel eenvoudig is. Ook Jens deed een prima job. Toen we de balans opmaakten na 5 uur wedstrijd bleek dat Stevens heel gevaarlijk in de buurt kwam inzake het kampioenschap. We hebben dan alles op alles gezet en de risico's niet geschuwd. Uiteindelijk werden we zesde en dat was voldoende voor de eindafrekening. We hebben constant gesprint terwijl de Clio geen krimp gaf. Hoed af voor het ganse team die een volledig seizoen belangeloos aan mijn zijde stond. Ik ben heel tevreden met de behaalde titel. Het heeft aan een zijden draadje gehangen. Achteraf bekeken hebben we een mooi seizoen achter de rug met vier overwinningen. Alleen de misrekening met de benzine tijdens de Zolder Superleague is me bijna zuur opgebroken. Ik moet wel toegeven dat de concurrentie in Klasse 4 sterker was dan vorig seizoen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op vrijdag 20 november 2009 om 17:03


Andere publicaties op Racingworld.be...