Seat Belgium investeert sterk in Belgian Touring Car Series

Nadat SEAT alle doelstellingen behaalde in het wereldkampioenschap voor toerismewagens, heroriënteert het merk in 2010 zijn motorsportactiviteiten. Het Spaanse merk neemt niet langer met zijn fabrieksteam deel aan het World Touring Car Championship. SEAT Sport zal zich voortaan concentreren op de ondersteuning van alle klantenteams van het merk in de verschillende kampioenschappen, zoals het wereldkampioenschap voor toerismewagens bij de onafhankelijke piloten, de SEAT Leon Eurocup en de verschillende nationale 'SEAT Leon Supercopa'-kampioenschappen, die in 2010 in meer verschillende landen verreden worden.

De strategiewijziging van SEAT betekent het einde van een etappe, maar niet het einde van de aanwezigheid in de autosport. Het merk overtrof ruimschoots de doelstellingen die het bij zijn terugkeer in de internationale competitie vooropgesteld had, met liefst dertig overwinningen en twee dubbele wereldtitels in het kampioenschap voor toerismewagens. SEAT schreef bovendien geschiedenis met de eerste zege ooit voor een dieselaangedreven wagen in een wereldkampioenschap op circuit, dankzij de Leon TDI WTCC, die ontworpen en ontwikkeld werd in Martorell, nabij Barcelona.

Het doel voor SEAT Sport is voortaan om maximale ondersteuning te bieden aan alle piloten die met een Leon TDI WTCC, Leon FSI WTCC met benzinemotor of Leon Supercopa/Eurocup deelnemen aan een van de vele kampioenschappen. Dankzij de technische evoluties die SEAT Sport hun ten dienste stelt, zullen ze allen voor overwinningen en titels kunnen blijven strijden.

SEAT België stapt uiteraard mee in die nieuwe politiek en zal in 2010 een nog belangrijkere rol spelen in de Belgian Touring Car Series (BTCS). De SEAT Leon Challenge, die binnen het BTCS-kampioenschap gereden wordt, kan voortaan op een hogere dotatie rekenen. Dit jaar wordt immers na iedere manche een premie toegekend aan de beste pilotenteams met een SEAT Leon Supercopa in de T3-klasse van de BTCS: 4.000 euro voor de eerst geklasseerde wagen, 2.000 euro voor de tweede en 1.000 voor de derde. Het definitieve reglement van de Challenge wordt binnenkort onthuld, maar met de verhoging van deze premies bewijst SEAT België nu al duidelijk dat het zijn klanten in de autosport ten volle steunt. SEAT brengt overigens geen officiële Leon Supercopa meer aan de start in de T3-klasse van de BTCS.

Ook in 2010 zullen de SEAT-kleuren ongetwijfeld hoog blijven scoren in de kampioenschappen voor toerismewagens. En meer dan ooit worden de Leons in de Belgian Touring Car Series aan de top van het klassement verwacht. De eerste manche wordt op 10 en 11 april gereden op het circuit van Zolder.

Seat Belgium press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 29 januari 2010 om 19:25


Andere publicaties op Racingworld.be...