Erik Bruynoghe en Philippe Van Beurden met Porsche 997 Cup

Erik Bruynoghe en Philippe Van Beurden, vorig seizoen nog succesvol samen onderweg met een Porsche 996 GT3 Supercup in de Dunlop Endurance Cup, nemen samen de handschoen op in de Belcar Endurance Championship. Ditmaal met een Porsche 997 GT3 Supercup 2008. Het Belcarseizoen start komende zondag op Circuit Zolder met een wedstrijd over 150 minuten.

De Dunlop Endurance Cup werd door omstandigheden opgedoekt en promoveerde richting nationaal kampioenschap. De boreling noemt opnieuw Belcar. Maar de promotor van de vroegere Dunlop Endurance Cup, Hans Van de Ven bleef zijn troepen trouw en dokterde samen met de RACB een reglement uit waarbij de format van de DSMEC quasi exact blijft. Wel komen de grote GT3-kanonnen uit de Belgian GT de Belcar vervoegen en wordt de concurrentie bijzonder zwaar.

Zodoende heeft Philippe Van Beurden beslist om een snellere wagen aan te kopen, zijnde een 997 Supercup.

"Tegen de GT3-wagens uit Klasse 1 hebben we geen verhaal", legt Erik Bruynoghe uit.
"Maar die rijden in een aparte klasse en ons budget is ook niet toerijkend om met dergelijk materiaal uit te pakken. Onze wagen hoort thuis in de categorie Belcar GT Open en daarin gaan we trachten om zo hoog mogelijk te scoren. Samen met de GT3-wagens en de Tourisme kunnen we eigenlijk spreken van drie verschillende categorieën binnen één groot kampioenschap. Maar ook in de GT Open staat de concurrentie niet stil en wordt alsmaar groter. Vandaar onze overstap naar de 997 die toch enkele seconden winst moet opleveren. De eerste tests waren in ieder geval zéér bevredigend. De wagen is sequentieel geschakeld en beschikt over meer power en koppel. Ook de kas is stijver en de wielbasis merkelijk breder. We hebben reeds een lage 1'38" op de tabellen gezet tijdens de testdag op Circuit Zolder. Maar mits wat extra testwerk moeten we in staat zijn om nog snellere chrono's neer te zetten. Het was geen makkelijke winter om het budget bijeen te harken. We wilden eigenlijk in eerste instantie met een GT4 gaan rijden. Maar gebrek aan concurrentie deed ons uitwijden naar de Belcar GT Open. Ik denk dat we nu over een wagen beschikken waarmee we in de Belcar GT Open een plaats binnen de top 5 moeten ambiëren met een knipoog richting podium. En in lange wedstrijden van 4 & 10 uren een mogelijke top 10 algemeen.


Ook Philippe Van Beurden is vol lof over zijn nieuwe speeltje.
"De Porsche heeft geracet in Duitsland en heeft een volledige revisie achter de rug. De 997 heeft duidelijk potentieel en je voelt het verschil met de 996 van vorig seizoen. Het enige wat we op termijn nog gaan wijzigen is een schakelsysteem aan het stuur. Het gaat sneller en je kan de motor niet overtoeren zoals met een sequentiële of een H-bak. Het is een zware investering, maar éénmaal misschakelen kan ook zware gevolgen hebben voor motor en/of versnellingsbak. We staan te trappelen om het nieuwe seizoen aan te vangen. Al is het momenteel nog wat koffiedik kijken hoe zwaar de concurrentie zich zal bewapenen", besluit de Porsche-specialist.

Bruynoghe press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 05 april 2010 om 16:34


Andere publicaties op Racingworld.be...