Speedworld: "Kwaliteit en kwantiteit opnieuw met elkaar verenigd."

Nog voor de eerste meeting in Zolder, dit weekend in het kader van de Gordon Finest Race, kan Speedworld tevreden zijn dat een van de hoofddoelen van deze winter bereikt is. Met een startveld van een veertigtal teams zijn kwantiteit en kwaliteit (met de terugkeer van toppers als Anthony Kumpen, Marc Goossens, Jan Heylen, Greg Franchi en de Nederlander Jaap van Lagen) opnieuw verenigd, zoals in de Belcar uit de gloriejaren. Het is nu aan de piloten en de teams om een mooi scenario te schrijven voor de eerste Limburgse episode van 2h30.

Vorig jaar eindigde de Belgian GT met een twaalftal wagens. Zes maanden later, na de inspanningen van alle betrokkenen (teams, piloten, sponsors en organisatoren) en de intelligente fusie met de Dunlop Endurance Cup, gaat de new Belcar zondag om 13h20 van start met een veertigtal wagens op de grid. Een eerste overwinning.

Zeven merken en een dozijn top GT3's

Hoewel het Belcar Endurance Championship 2010 nog altijd open staat voor oude GT2's en zelfs GT1's uit de DSMEC, zijn het de recentere GT3's die een hoofdrol zullen opeisen, zoals tegenwoordig in de meeste nationale kampioenschappen.
Op papier komen vijf merken in aanmerking voor de overwinning: Audi, Porsche, Aston Martin, Ferrari en Dodge. Audi, titelhouder bij de piloten dankzij het duo Hemroulle-Verbergt, keert dit seizoen terug met twee bloedmooie R8's LMS, waarvan de preparatie voortaan toevertrouwd wordt aan het nieuwe topteam WRT geleid door Vincent Vosse en René Verbist. Een « dream team » dat twee supersnelle combinaties aan de start brengt met enerzijds oudgedienden Anthony Kumpen en Greg Franchi en anderzijds het opnieuw samengestelde duo Verbist-Longin, dat met First met een Porsche de titel bij de teams bezorgde in 2009.

Vice-kampioen KRK zet niet twee, maar wel degelijk drie kleurrijke Dodge Vipers in voor Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk, Kris Wauters en Jan Heylen en Raf Vanthoor en Stéphane Lémeret. Serieuze kleppers naast de Clouseau-brothers, die ondertussen ook de knepen van het vak kennen...

Zoals wel vaker is Porsche het best vertegenwoordigde merk, zowel in GT3 als in de GT Open. Prospeed, terug op nationaal niveau, zet twee nieuwe 911's GT3-R in voor de duo's Goossens-Soulet en Maes-Ide. De jonge Enzo Ide (18 jaar) zal de knepen van het vak nog moeten leren, maar de snelste combinatie van het team profileert zich als een van de titelkandidaten. Laat ons ook de Cup S van Brinkman-Jacob niet vergeten en vooral de wagen met nummer 1 van First Motorsport: de kampioen bij de teams zet immers ex-WTCC fabriekspiloot voor Lada, Jaap van Lagen, in als teamgenoot van de ervaren Henk Haane.

Bij Ferrari beschikken de familie Thiers en de Brit Iain Dockerill (bijgestaan door de snelle Steve Kane) over de Scuderia-evolutie van de 430, terwijl Frédéric Bouvy en Damien Coens zich tevreden moeten stellen met de configuratie waarmee ze twee jaar geleden de titel behaalden. Maar, in uithoudingsraces kan deze wagen nog een rol van betekenis spelen.

Laten we ook de prachtige Aston Martin DBRS9, in de legendarische kleuren van Gulf, niet vergeten. De Aston zal bestuurd worden door Eddy Renard en Tim Verbergt, die voortaan de kleuren verdedigt van Aston Martin Brussels. Wellicht zal deze wagen zich beter in zijn sas voelen op het snellere circuit van Francorchamps.

Om de lijst in GT3 af te sluiten is er nog de Lamborghini Gallardo LP560 Argo, die afgelopen donderdag de snelste bleek in handen van een Duitse testrijder. Het zal Niels Lagrange en Dany De Laet, bijgestaan door de Duitser Kenneth Heyer, zeker nog extra motiveren. Alleen al voor zijn prachtige sound en de vrouwelijke touch, kijken we uit naar het optreden (nog te bevestigen) van de Maserati van Francorchamps Racing bestuurd door Sarah Bovy en Marc Blaton.

Veel volk in GT Open en Divisie Toerisme

De categorie GT Open, voornamelijk bedoeld voor wagens die vorig jaar nog in de Dunlop Cup reden (dit jaar zal iedereen wel met Michelin-banden moeten rijden in de Belcar), krijgt een half dozijn Porsches GT2 en Supercup, twee Moslers (Moore en Mext), een Ultima, een Saker en een BMW GT Z3 M aan de start.

In Divisie Toerisme verwachten we een tiental deelnemers. De Renault Clio « Rudolph » van Roger en Edward Grouwels zal geïsoleerd zijn in de meute BMW's van divers pluimage, met de 130i met M3-motor van Guino Kenis (bijgestaan door Wim Lumbeek en Patrick Smets), de 120D, 130 GTR en M3 E46.

Wie mag op de verschillende podiums vieren? Antwoord zondag omstreeks 16h na een eerste manche die erg open belooft te worden op alle niveaus. De zon wordt verwacht, de paddock zal bruisen van animatie en de toegang op uitnodiging (toegangskaarten kunnen afgedrukt worden via verschillende websites, waaronder die van de organisator) is gratis. Men zegge het voort...

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 08 april 2010 om 14:37


Andere publicaties op Racingworld.be...