Meeting in Silverstone gaat door! - Geen enkele Nissan aan de start in Silverstone?

Bert Longin & Chris Stessens onderweg vanuit Abu Dhabi, via RomeLange tijd hing er een wolk van onzekerheid boven de tweede manche van het FIA GT1 wereldkampioenschap te Silverstone. Het 24 wagens tellende veld zou als één van de eerste een race betwisten op de hertekende omloop in Groot-Brittannië, maar dat was buiten de vuur- en as spuwende Eyjafjallajökull gerekend. De Ijslandse vulkaan hield dagenlang zowel het nationale als het internationale luchtverkeer aan de grond en verstoorde daarmee het reisschema van menig toerist en zakenman. Meteen rezen er grote vragen of het hele GT1-circus wel tijdig zou arriveren in Europa vanuit het Midden-Oosten en of het laten doorgaan van de meeting nog wel zin had.

"The show must go on" en heel wat rijders en teams zochten naar tussenoplossingen. Zo arriveerde onze landgenoot Bert Longin per vliegtuig in Rome, waarna hij door kameraad Johan Vanreeth werd opgepikt en richting Vlaams-Brabant gevoerd werd, een autorit van om en bij de 1500 kilometer. SRO zocht op zijn beurt zelf ook naarstig naar een oplossing en vond deze in twee gecharterde transportvliegtuigen. Het laatste vliegtuig landde gisteren in Groothertogdom Luxemburg, waarna de trip richting het Verenigd Koninkrijk kon beginnen.

SRO bevestigde zopas dat de tweede manche in het FIA GT1 wereldkampioenschap wel degelijk de bakermat van de Britse motorsport zal aandoen. Over exact één week mogen de 48 rijders de nieuwe omloop van Silverstone verkennen in het kader van de Royal Automobile Club Tourist Trophy, een van de oudste en meest prestigieuze autosport trofeeën ter wereld. "De hele situatie bleek enorm complex, maar uiteindelijk slaagden we er toch in om de puzzelstukjes op de juiste plaats te laten vallen en zowel de wagens als de teams op hun plaats te krijgen zodat onze volgende meeting in Silverstone kon doorgaan", licht Patricia Kiefer toe. " Alle wagens zijn nu terug in Europa en als onze teams arriveren, kunnen ze hun materiaal en wagens oppikken voor aanvang van het weekend. De FIA GT1 WK races in Silverstone op 1 en 2 mei zullen nu gewoon plaats kunnen vinden, tenzij Moeder Natuur opnieuw roet in het eten gooit".

Onze collega's van autosport.com melden dat we, de inspanningen van SRO om alle bolides op tijd ter plaatse te krijgen ten spijt, mogelijk geen Nissan aan de start van de races in Silverstone zullen zien. Nissan dreigt ermee de meeting in het Verenigd Koninkrijk te boycotten als protest tegen de maatregelen die door balance of performance opgelegd werden aan hun bolides na de laatste testsessie. Heinz-Harald Frentzen, overigens vrij onervaren met GT1-bolides, onderwierp woensdag voor de meeting in Abu Dhabi alle zes merken een laatste maal aan een vergelijkende test. Na afloop van deze test kregen de Maserati 25 kilogram bij, de Corvette en Lamborghini elk 10 kilogram, terwijl het gewicht van de Ford ongewijzigd bleef en de Aston Martin zelfs een grotere restrictor kreeg in een poging om het potentieel van de wagen op te krikken. Allen Orchard, team manager bij Sumo Racing, twijfelt aan de accuraatheid van de tests. "Ik geloof niet dat er voldoende gegevens verzameld werden. Sommige bolides reden bijna niet en anderen niet lang genoeg". Nog volgens Autosport.com, legde Frentzen bijvoorbeeld slechts twee ronden af aan het stuur van de Matech-Ford, die zegevierde, om vervolgens uit de wagen te stappen omdat hij niet confortabel zat. De Corvette werd aan een testrun onderworpen 's morgens vroeg, wanneer de piste niet optimaal was. Aan boord van de Nissan legde de Duitser één snelle ronde af, op nieuw Michelin-schoeisel, terwijl het initiële plan was dat er met elke wagen 10 à 15 ronden gereden zou worden.

Swiss Racing Team benadrukt dat het niet opnieuw aan een wedstrijd zal deelnemen met de dertig kilo ballast die het team, naar eigen zeggen, incompetitief maakte in Abu Dhabi. Orchard voegde daar nog het volgende aan toe: "We zakken af naar Silverstone omdat het onze thuiswedstrijd is. We hebben tevergeefs getracht de performantie van onze wagen te bewijzen met harde feiten en cijfers, maar we zijn bereid om geld neer te tellen en te protesteren".

Naast het FIA GT1 wereldkampioenschap staan ook de eerste manches van het FIA GT3 European Championship, de GT4 European Cup en de Britse F3 ingepland.

Foto: Bert Longin Press


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op vrijdag 23 april 2010 om 22:37


Andere publicaties op Racingworld.be...