Voorbeschouwing op het komende seizoen

Komend weekend gaat het elfde DTM-seizoen sinds de "hernieuwing" in 2000 van start en zoals de traditie het wil, wordt de seizoensopener gehouden op de in 2002 hertekende Hockenheimring. De voorbije tien seizoenen verdeelden Audi en Mercedes netjes de titels onder elkaar en ook dit seizoen neemt het merk met de vier ringen de handschoen op tegen de Silberpfeilen. Anders dan de vorige jaren, eindigt het seizoen niet op de Hockenheimring in Baden-Württemberg, maar wel in het Chinese Shanghai. Eveneens opmerkelijk is de terugkomst van ex-Formule 1 ster David Coulthard.

In de wandelgangen gonsde al enige tijd de geruchten dat Coulthard zou terugkeren naar de Mercedes-stal, wat nadien ook effectief bevestsigd werd. De Schot zal instappen op een "jahreswagen", net als die andere ex-F1 rijder, Ralf Schumacher wie overigens de toon zette in de laatste testsessie. Een volgende opgemerkte verschijning zal ontgetwijfeld de Chinese rijder CongFu Cheng die zal uitkomen voor Mercedes, eveneens in een wagen van vorig seizoen. Volgende nieuwkomer is het Spaanse talent Miguel Molina, wie overigens de snelste van het pak was tijdens de recente test op zijn thuisgrond in Valencia. Molina verdiende zijn sporen in de Formule 3.5 en mag nu zijn kunnen bewijzen in een Jahreswagen bij Audi. De komst van de Spanjaard brengt het aantal nationaliteiten overigens op zeven. Slechts zeven, want geen Tom Kristensen dit jaar; de Deen gaat zich volop toeleggen op de legendarische 24 heures du Mans. Ook Mathias Lauda, die vorig seizoen slechts één keer in de punten wist te rijden, zien we dit seizoen niet meer aan het werk achter het stuur zijn Audi.

Vorig jaar bleek Mercedes vooral de punten uit de start van het seizoen te missen om echt aanspraak te kunnen maken op de titel. Dit jaar worden de budgetten van beide constructeurs genivelleerd in de hoop andere merken (zoals bijvoorbeeld BMW) naar de sport te trekken. Een van de gevolgen hiervan is dat de bolides geen upgrade krijgen. De "jahreswagen" is dit seizoen dus geen wagen van vorig seizoen, maar van 2008. De nieuwste wagen is "slechts" die van 2009; ook voor regerend kampioen Timo Schneider. Of Schneider voor de derde keer de titel grijpt of de eer moet laten aan een van de zeventien andere piloten, valt af te wachten. Schneider zelf houdt vol dat hij volledig opgeladen is om te strijden voor een tweede opeenvolgende titel. Ook de vernieuwde Dunlop compound zou in de Duitser zijn kaarten moeten spelen. Of Schneider inderdaad met de knikkers gaat lopen, weten we na afloop van de tien meetings, op 31 oktober.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in DTM
op dinsdag 20 april 2010 om 17:17


Andere publicaties op Racingworld.be...