Enge-Turner (Aston) winnen Tourist Trophy - Vraagtekens rond andere podiumplaatsen

Young Drivers - Aston Martin DBR9Het FIA GT1 Wereldkampioenschap zal altijd voorstanders en tegenstanders kennen, maar de manier waarop de piloten elkaar het vuur aan de schenen leggen is werkelijk fantastisch. Bij de start nemen het trio Aston Martin DBR9 het voortouw. Jos Menten maakt een uitstekende start en snelt buitenom naar de vierde plaats, voor de Nissan van Turner en de Maserati MC12 van Bernoldi. Daarachter zien we een prachtige strijd tussen ondermeer Gavin (Mad Croc Corvette), de beide Maserati van Triple H en de beide Phoenix Corvette.

Voor Kumpen-Hezemans is het echter snel voorbij. De C6.R staat te branden naast de piste. De schade is aanzienlijk! De wedstrijdleiding aarzelt niet en stuurt de safety-car de baan op. Verder verloren we bij de start nog Christophe Bouchut (Lambo) en Romain Grosjean (Ford). Bouchut en Grosjean wilden beide naar binnen snijden bij de start en kwamen met elkaar in aanraking. Race over. Ook de andere Phoenix wagen moet de handdoek werpen.

Reiter - lamborghiniWanneer het veld opnieuw wordt vrijgegeven nemen de Aston Martin opnieuw afstand. Niet veel later moet supersub Menten twee plaatsen toegeven aan de opzittende Turner en Bernoldi, blijft het achteraan bikkelen voor elke positie. Andrea Bertolini is kroongetuige in het ongeval met twee andere wagens. Terwijl Bertolini strijdt met Gavin voor positie, maar door het gewoel vertragen ze elkaar gevoelig. Krumm merkt dat er iets te rapen valt en steekt zijn neus binnendoor. Met drie wagens geraken ze niet door de bocht. Met Bertolini in het midden van de Nissan-Corvette sandwich, knallen Krumm en Gavin elkaar uit de wedstrijd. Ook Wendlinger verdwijnt van het toneel na een bijzonder zware crash.

Door het spel van de pitstops zien we twee groepen met elkaar strijden. De Aston Martin DBR9 zijn al lang vliegen, maar daarachter wordt het ongelooflijk spannend. De eerste groep bestaat uit de wagens die meteen bij het begin van de pitwindow binnenkwamen. De tweede groep uit degenen die gewacht hebben tot het laatste moment. Daarbij ook de Lambo #25 van Reiter. Wanneer Kechele het stuur overneemt, bevindt hij zich op de vierde plaats, in het spoor van Miguel Ramos (Maserati #2). De jonge Duitser heeft maar twee ronden nodig alvorens hij de Ramos gemakkelijk voorbij snelt.

Sumo Power GT - Nissan GT-RDaarachter maakt Campbell-Walter een sterke indruk. JCW rolt het veld op en komt uiteindelijk ook aandringen bij Kechele. De laatstgenoemde kan een vijftal ronden de Nissan afhouden, maar in de laatste acht minuten plooit Kechele uiteindelijk onder de druk van Campbell-Walter. De Lambo krijgt een serieuze tik mee bij het insturen van de eerste bocht, maar kan zijn weg verder zitten op één seconde van de Nissan. Maar ondanks de vierde plaats is de kans groot dat Kechele-Menten nog naar de tweede plaats promoveren, want ... bij Aston Martin zijn opnieuw fouten gemaakt bij de pitstops!

Toen Thomas Accary zijn motor startte, stond de wagen nog op de jacks. Accary kreeg hiervoor een drive through penalty maar kwam die niet uitzitten. Pas in de laatste vijf minuten van de wedstrijd kwam de Aston binnen voor een passage aan de pits. Het reglement schrijft echter voor dat de deelnemer binnen 3 ronden na de melding binnen moet. En ook de Nissan #22 van Hughes-Campbell Walter staat nog under investigation voor een pitstop infringment.

Voor de eerste plaats verandert er niets meer. Thomas Enge en Darren Turner winnen de Tourist Trophy gemakkelijk, met twaalf seconden voorsprong op merkgenoten Mackowiecki-Accary. De derde plaats gaat naar Hughes-Campbell-Walter, maar zowel de tweede als derde geklasseerde mogen zich nog gaan melden bij de wedstrijdleiding. Dat betekent dat supersubs Menten-Kechele (Lamborghini) mogelijk nog naar het podium kunnen, evenals Longin-Bobbi, die na een schitterende inhaalrace als vijfde over de streep kwamen met de Maserati van Triple H. Daarmee zijn zij overigens de bestgeklasseerde Maserati-rijders!

De andere punten gaan respectievelijk naar Mucke-Nygaard (Aston), Margaritis-Heger (Maserati), Bertolini-Bartels (Maserati), Leinders-Martin (Ford) en Ara-Nilsson (Nissan).

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 02 mei 2010 om 17:19


Andere publicaties op Racingworld.be...