Alle Aston Martin gekortwiekt vanaf Brno of toch niet...?

FIA kortwiekt Aston Martin in BrnoHet GT comité van de FIA heeft na afloop van de meeting in Silverstone beslist dat alle Aston Martin DB9 vanaf Brno in aangepaste configuratie aan de start zullen moeten verschijnen. Deze beslissing werd echter pas op 7 mei officieel bekrachtigd, en dat is minder dan 2 weken voor aanvang van de meeting in Brno. Het wordt dus koffiedik kijken of de dominantie van het Britse merk bij de races in de Tsjechische Republiek gebroken zal zijn, nadat alle Aston Martin over de concurrentie walsten op de vernieuwde omloop van Silverstone.

De FIA liet afgelopen vrijdag net voor de middag weten dat de beide Aston Martin teams, Young Driver Aston Martin Racing en Hexis Aston Martin Racing, vanaf de meeting in Brno het minimum gewicht en de restrictor grootte van hun bolides dienden aan te passen. Het sportief reglement stipuleert echter hetvolgende: "Toute décision concernant le changement de la taille des brides à air doit être notifiée par le Comité au concurrent au plus tard 2 semaines avant la date de l'épreuve concernée." Vrij vertaald: "Elke beslissing betreffende het wijzigen van de grootte van de restrictors moet door het comité aan de deelnemer worden meegedeeld ten laatste twee weken voor de aanvang van het desbetreffende evenement".

Aangezien de beide vrije trainingen, de pre-qualifying en free practice, reeds op vrijdag verreden worden en een meeting in feite zelfs begint met de technische controle, is de FIA in realiteit te laat met haar beslissing mee te delen. Het blijft momenteel dus ten zeerste de vraag of de beide Aston Martin teams het spel nu (wel) eerlijk zullen spelen of toch tenminste een basis aan sportief gedrag aan de dag zullen leggen door 20 kilogram ballast weg te nemen (!!!) en een andere restrictor (30,8 mm in plaats van 31.2 mm) te monteren.

Foto: Marnik Mouchaers


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op maandag 10 mei 2010 om 19:27


Andere publicaties op Racingworld.be...