ProSpeed Competition klaar voor 24 uur van Le Mans

De 1000 Km van Spa, de tweede wedstrijd voor de Le Mans Series, waren een perfecte voorbereiding voor de 24 Uur van Le Mans over goed een maand. ProSpeed Competition behaalde in Spa een negende plek en een dertiende plek in LM GT2, "een resultaat dat op zich beter had gekund, maar we hebben geen problemen gekend, het teamwerk was goed en vooral onze Le Mans-rijders Niek Hommerson, Louis Machiels en Paul van Splunteren hebben zich perfect op de wedstrijd in Le Mans kunnen voorbereiden", aldus teammanager Rudi Penders.

"De kwalificaties waren goed, zonder meer", aldus Technisch Manager van ProSpeed Competition Luc Goris. "We hebben een behoorlijke achterstand wat betreft de banden, iets waar we ons in Paul Ricard al rekenschap van moesten geven en ook hier maakte het onze opdracht er niet makkelijker op. Het verschil met het rubber van de FIA GT2 is enorm en ik geef grif toe dat we nog moeten werken om het gebrek aan ervaring met het rubber uit te wissen. Maar onze beide Porsche 911 GT3 RSR gaan goed en Marco Holzer had als negende in de kwalificaties amper een seconde achterstand op de man in pole-positie. Het niveau van dit kampioenschap is bijzonder hoog en iedere tiende van een seconde is hier belangrijk." Paul van Splunteren reed in de andere Porsche 911 GT3 RSR naar een vijftiende plek.

Louis Machiels: "Ik ben blij dat we deze 1000 Km van Spa als voorbereiding op Le Mans kunnen rijden en ik ben bijzonder onder de indruk van de Le Mans Series, vooral in LM GT2 is het niveau van de rijders ontzettend hoog. Het merendeel van de jongens hier zijn professionele rijders en dat zijn wij als gentlemen-rijders uiteraard niet. Het moeilijkste van deze oefening is dat je voortdurend op het snellere verkeer, vooral dan de prototypes, moet letten. Dat vergt werkelijk de uiterste concentratie van een rijder."

De race in Spa was bijzonder bewogen, onder meer door een algemene stroompanne na goed anderhalf uur racen en de voortdurend wisselende weersomstandigheden. "De race lag driekwartier stil vanwege ... een stroompanne en dat is in mijn carrière een primeur", aldus Richard Westbrook. "We eindigen uiteindelijk als negende en ondanks het feit dat ik
graag meer vooraan was gefinisht, ben ik toch tevreden. De wagen was goed, we hebben een enorme stap in de goede richting gezet sinds de eerste race in Frankrijk, het team heeft prima werk verricht en onze strategie was goed. Een ding hadden we niet in de hand en dat was het feit dat we driemaal veel tijd verloren voor het rode licht aan de uitgang van de pitlane. Het was alsof de duivel ermee gemoeid was."

De zege in Spa ging naar de Felbermayr Porsche, "wat bewijst dat de Porsche 911 GT3 RSR zeer goed is", concludeert Rudi Penders. "Wij willen dat niveau ook zo snel mogelijk bereiken."Ook de andere Porsche 911 GT3 RSR van ProSpeed Competition haalde zonder problemen het einde. "Ik kan niets anders dan me aansluiten bij wat mijn teamgenoot Louis Machiels eerder al zei", vertelde Paul van Splunteren na de race. "Het niveau hier is enorm. Ik verwacht wel dat het verkeer in Le Mans, op een langer circuit, met meer rechte lijnen, iets makkelijker te beheersen valt. Ik kijk in ieder geval uit naar de wedstrijd in Le Mans, het is een droom die werkelijkheid wordt."

ProSpeed press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 10 mei 2010 om 18:26


Andere publicaties op Racingworld.be...