Natacha Gachnang: "Le Mans in juni is mijn doel"

Na haar impressionante crash tijdens de seizoensopener in Abu Dhabi, herstelt Natacha Gachnang ondertussen goed van haar operatie in het Sheikh Khalifa ziekenhuis. Gachnang is terug overgevlogen naar haar thuisbasis in Zwitserland, waar ze revalideert met de hulp van haar fysiotherapeut. Zelf hoopt ze in spoedig terug achter het stuur van een racebolide te kruipen om vervolgens de legendarische 24 heures du Mans te betwisten; al blijft ze wel voorzichtig: "veel zal afhangen van mijn progressie en het oordeel van de dokters".

De Zwitserse amazone herinnert zich het ongeval op het indrukwekkende Yas Marina circuit maar al te goed en nam de beelden ondertussen meermaals door. "Het leek indrukwekkend van buitenaf", vertelt Gachnang die zich tevens bewust is van de gebroken neus van de cameraman die het ongeval frontaal filmde. "Het lijkt erop dat hij wachtte tot op het laatste ogenblik om te stoppen met filmen; we kunnen wel stellen dat hij zijn werk meer dan behoorlijk heeft gedaan dus".

Wanneer we Gachnang zien terugkeren, is vooralsnog een vraagteken. "Vanzelfsprekend wil ik zo snel mogelijk mijn terugkeer maken, maar ik besef evenwel dat je dit soort zaken niet kan overhaasten. Mijn scheenbeen was gebroken en ik verwacht wel dat het enige tijd zal duren alvorens het bot volledig geheeld is", licht de Zwitserse toe. Haar medische staf houdt juni voorlopig als realistisch voor een eventuele terugkeer. "Ik blijf positief; de 24 heures du Mans in juni is mijn doel. Ik doe nu aan fysiotherapie en specifieke oefeningen voor mijn been en de spieren. Daarnaast train ik ook op de fiets om de kracht in mijn been te helpen opbouwen zodat ik meer gewicht op mijn knie en enkel kan zetten, maar dat vraagt tijd. Ik kan er op dit ogenblik vijftien kilo op verdragen wanneer ik loop, maar ik kan nog geen grote bewegingen maken. Het is vrij frustrerend, maar ik stel alles in het werk om terug volledig fit te geraken."


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op dinsdag 11 mei 2010 om 10:14


Andere publicaties op Racingworld.be...