Peugeot haalt verwoestend uit - Audi op vier seconden

Peugeot 908 HDI FAPOp woensdagavond werd tussen 22u00 en middernacht de eerste kwalificatie verreden. Peugot haalt meteen verwoestend uit met alle wagens op de eerste twee startrijen. Bourdais slaagde er zelf in de grens van 3'20 te doorbreken (3:19,711). "Het is slechts een provisoire pole, maar we verwachten morgen moeilijke omstandigheden dus is het zeker goed om nu reeds vooraan te staan. Als het morgen droog blijft, ondernemen we een nieuwe poging", aldus Bourdais. De eerste Audi levert meer dan drie seconde in en McNish ,die meestal de heren uit Ingolstadt aanvoert, wist nu pas de zevende tijd neer te zetten. De achtste plek was voor Mucke in de Aston Martin. De Duitser is daarmee eveneens de eerste benzine aangedreven wagen. Ook onze landgenote Vaninna Ickx deed het lang niet slecht met een tiende plek voor Signature Plus. In LMP2 zetten Watts/Brabham de eerste achtervolgers op meer dan vijf seconden.

In LMGT1 is het de Aston Martin van het Young Drivers Team met Nygaard/Enge/Kox die de beste tijd neerzette. In LMGT2 was het de Ferrari van Risi Competizione die aan het langste eind trok. Met een tijd van 3:59,2 zette Bruni een puike prestatie neer. Geven we ook nog even mee dat ex-F1-rijder Bruni meteen na zijn topchrono de F430 diende te parkeren naast de baan. Het versnellingsbakprobleem baart het team echter geen zorgen, het onderdeel was dicht bij het einde van de levensduur en zou sowieso voor de wedstrijd vervangen worden. De Corvette GT2, die de vrije trainingen domineerden, moesten zich tevreden stellen op plaatsen twee en drie.

Vermelden we nog even dat Marc VDS Racing Team een voorlopig vijfde plaats in LMGT1 wist te pakken. De Belgen zijn daarmee 34ste in het algemene klassement. Marc Goossens had minder geluk. De Jaguar die in de vrije training motorproblemen ondervond, werd verder nagekeken en kwam amper in actie. Van de Poele verging het beter met een negende plek. ProSpeed kwam helemaal niet in het stuk voor. Het gentlemen trio van Splunteren-Hommerson-Machiels was 14 (!) seconden trager dan de voorlopige GT2-pole van Bruni.

Foto: Peugeot Sport


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in 24H du Mans
op donderdag 10 juni 2010 om 09:29


Andere publicaties op Racingworld.be...