Audi domineert als weleer - Peugeot stelt teleur - Larbre verbaast in GT1

Velen verwachtten een volledig podium voor Peugeot en quasi iedereen vermoedde dat Audi het moeilijk ging krijgen om beslag te leggen op meer dan één podiumplaats. Peugeot hield er sinds het begin van de wedstrijd een verschroeiend tempo op na en dook zelfs onder de poletijd van de #3, terwijl Audi enkel kon proberen aan te klampen. Na enkele uren wedstrijd sloeg het noodlot voor de eerste keer toe voor de Franse leeuwen toen de vanop pole vertrokken 908 met onherstelbare schade aan de monocoque de handdoek diende te werpen. Audi deed, op de beginfase na, wat het zich had voorgenomen, hun eigen wedstrijd rijden en vooral op de consistentie van hun rijders en de betrouwbaarheid van de R15 Plus bogen. Naarmate de wedstrijd vorderde, kreeg de ene na de andere Peugeot af te rekenen met problemen, waarbij op een uur voor het einde de monumentale dreun kwam voor de Fransen. De enige nog overgebleven Peugeot, het exemplaar van Oreca, krijgt eveneens af te rekenen met motorproblemen en moet opgeven. Wanneer op vijftig minuten van het einde ook de Lola Aston Martin #009 vuur vat, is het de tweede bolide van het Oreca team, de Oreca 01 AIM, die richting de vierde plaats opschuift.

Peugeot ging maar met één doel naar Le Mans, een laatste keer met de 908 HDI FAP de lauweren grijpen alvorens de reglementen ingrijpend veranderen. Ondanks de vele simulaties, zelfs over meer dan een volledige wedstrijdlengte, die het Franse team hield voorafgaande aan deze 24 uur, bleek de 908 HDI FAP eenvoudigweg niet betrouwbaar op hun thuisgrond. Audi vatte de droge wedstrijd zeer nederig aan en was op pure snelheid nooit een echte tegenstander voor Peugeot, hoewel de winnende #9 wel het ronden- en afstandsrecord scherper stelt. Tom Kristensen omschreef het nuchter, "one's pain, the other's gain", vrij vertaald "de een zijn dood is de ander zijn brood". De Deen dacht vooraf niet dat een volledig Audi podium mogelijk was, "het is een ware tragedie voor Peugeot, ik voel met hen mee want dit is echt verschrikkelijk. We dachten wel dat Peugeot niet die mate van snelheid zou kunnen opbrengen tijdens de volledige wedstrijd. Toen ze problemen kenden en moesten terugvechten, hebben ze misschien te hard gepushed. Het leverde ons meer op dan we hadden durven dromen, we hebben geluk gehad. Geluk is één ding, maar we hebben ook steeds geloofd in onze wagen, we hebben nooit overgereageerd. Bij elke 24 Heures du Mans is het hetzelfde, de wagen die Le Mans wint, is eenvoudigweg de beste!"

Strakka Racing was oppermachtig in de LM P2 klasse; van start tot finish reed de Honda HPD aan de leiding, enkel Highcroft Racing kon aanvankelijk de gelijkaardige wagen volgen, maar moest vanmorgen de strijd staken met een geblokkeerde versnellingsbak. Zege dus voor Leventis/Watts/Kane, die overigens vijfde worden in de algemene uitslag. In de klasse waar het minst strijd werd geleverd, is het uiteindelijk de Pescarolo Judd (#35) die tweede wordt, gevolgd door de Lola HPD coupe van RML.

In LM GT1 sluit Larbre Competition voor een kwart miljoen toeschouwers het GT1 tijdperk in La Sarthe af. De wagen die door iedereen als underdog werd gezien, maalde rustig zijn rondjes af en mag na 24 uur zwoegen het hoogste schavotje op, voor de LAA Corvette C6.R van Gregoire/Policand/Hart en de Young Driver Aston Martin DBR9.

In LM GT2 namen maar liefst acht verschillende merken de handschoen op tegen elkaar! De eerste helft had meer weg van een sprintrace tussen de fabrieks Corvette C6.R GT2 en de Ferarri F430 GT van Risi Competizione, maar ook hier zorgde de nodige problemen ervoor dat beide teams de handdoek moesten gooien. Het was kort na middernacht dat Porsche in de voorste gelederen verscheen in de vorm van Team Felbermayer Proton (#77) om die eerste plaats niet meer los te laten. Lieb/Lietz/Henzler, die aanvankelijk behouden van start gingen, vonden een goed ritme en werden gespaard van ongeluk. De tweede plaats gaat naar de Hankook Ferarri; Farnbacher/Simonsen/Keen, die nog de nodige problemen kenden in de kwalificaties, zijn hiermee de eerste Italiaanse bolide in LM GT2. Voor de laatste podiumplaats in de klasse was het nog erg spannend, maar toen Giancarlo Fisichella zich verremde aan Indianapolis en daarbij de Af Corse Ferarri aan de voorkant beschadigde, waren de ambities om derde te eindigen meteen van de baan. Alesi laat weten dat hij de smaak te pakken heeft en dat we hem ongetwijfeld volgend jaar terug zien. In het Porsche kamp was men daar niet rouwig om, het is immers de 997 GT3 RSR van BMS die de mooie derde plek neemt. Voegen we daar nog aan toe dat ProSpeed Competition, met Machiels als enige Belg aan de finish, een vrij onopgemerkte race reed en daarmee zevende wordt in de klasse (21e algemeen) en dat BMW ook niet helemaal de verwachtingen kon inlossen. Slechts één van beide Beierse wagens haalt de finish; Mullër/Farfus/Alzen worden zesde in hun reeks.

(Frank Van Waeyenberghe/Martijn Wouters)


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in 24H du Mans
op zondag 13 juni 2010 om 15:00


Andere publicaties op Racingworld.be...