25 Hours VW Fun Cup: Na uithouding tijd voor een sprint!

Van 720 minuten in een keer naar twee keer 60 minuten! Het speelterrein - Spa-Francorchamps - blijft hetzelfde, maar de context verandert radicaal voor de teams in de Belgian Touring Car Series 2010. Zij zullen twee sprintraces rijden in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup. Om de strijd extra te kleuren zal een nieuwe speler zich in de strijd mengen met de ambitie een hoofdrol te spelen... Het grote debuut van de nieuwe Jaguar XF Silhouet, aangekondigd voor de 12 Uren, werd een maand uitgesteld. Team MI heeft de preparatie van de wagen met een verbluffende look verder kunnen verfijnen. We kennen het recept en de succesformule... Als de Jaguar even efficiënt is als hij mooi is, dan zal hij zich meteen kunnen mengen in de strijd voor de zege. Dat is in elk geval de ambitie van zijn piloten Jérôme Thiry - die terug in zijn geliefde kleuren zal rijden na een "stage" bij KIA - en Julien Schroyen.

De komst van het "roofdier" zal de andere S1 Silhouetten echter niet meteen veroordelen tot een figurantenrol. Meer dan ooit verwachten we vooraan een spetterende strijd tussen BMW, Renault, Volvo, KIA en GC10.

Zoals nog maar eens bewezen werd in de 12 Uren, blijft de BMW M3 Silhouet de referentie in de categorie op het circuit in de Ardennen. Toen hij zijn triomf in de race rond de klok vierde, kondigde Steve Vanbellingen heel duidelijk aan dat hij ook voor de titel gaat. Om zaterdag te winnen zal men dus "mister Stand 21" en zijn Nederlandse teamgenoot Harry Stoeltie moeten kloppen.

Men zal ook moeten afrekenen met de pechvogels van de 12 Uren, Vincent Radermecker-Eric van de Poele (Volvo) en Frédéric Bouvy-Christian Kelders (Renault). Deze twee teams hebben als gemeenschappelijk kenmerk een ballast van 45 kg, wat 15 kg minder is dan de BMW M3. De Mégane van de leiders in het kampioenschap zal in een ongewijzigde configuratie van start gaan, maar de Zweedse rivaal beschikt voor de gelegenheid wel over een snellere motor (een twintigtal pk's extra).

We mogen zeker de snelle KIA's Pro_Ceed Silhouetten niet over het hoofd zien. Als de pechduivel hen voor een keer met rust laat, dan kunnen Philippe Stéveny, Werner Moonens and co, het potentieel van de Koreaanse S1's mogelijk omzetten in een knap resultaat. Die opmerking geldt ook voor de GC10's. Er worden twee exemplaren verwacht: een voor Michael Schmetz, die alleen zal rijden, en de andere wordt gedeeld door de "bazen" van het team, Arnaud en Olivier Gomez.

Intrede en comeback...

Een verheugende vaststelling is het feit dat het peloton van de BTCS een paar comebacks mag verwelkomen, samen met een paar nieuwkomers, hoewel de toprace van het jaar al achter de rug is. Dat geldt voor de klasse S2, waarin Laurent Richard en Alexandre Viron (MTE Rétrodor) rekening moeten houden met Armand Fumal en Edouard Mondron (in de wagen van SpeedWorld) en met Vincent

Vanden Abeele, die de grote overstap maakt vanuit de VW Fun Cup naar een quasi nieuwe Touring Cup.

Er is ook een terugkeer van oude bekenden in de klasse T2: Bernard André en Alexandre De Vits worden aangekondigd in de Honda Civic van team Objectif 2.30. De kampioenen van 2008 mogen zich opmaken voor heel wat weerwerk van de Renault Clio's (Stefan Polderman, Roger en Edward Grouwels, Philippe Bonneel-Nicolas Léonard, etc.) en de vaste vaandeldragers van Honda ingezet door Surinx Racing (Kris Van Kelst, Christophe Daerden, Gunther De Mayer).

Ook op dit niveau is er nieuws, want er zijn twee Honda Integra's uit Groot-Brittannië ingeschreven. Een wagen, geprepareerd door WRC Developments, wordt bestuurd door James Kaye-Andy Barnes, terwijl de tweede Integra van Barwell Motorsport toevertrouwd wordt aan Mark Lemmer-Michael Brown. Samen met de Toyota Altezza van de kampioenen Michel Plennevaux-Guy Katsers, die duidelijk beter waren in de 12 Uren, komen we tot een explosief peloton in T2... Zij lijken klaar om de strijd aan te gaan met de toppers in T3, de klasse die in het teken staat van de strijd tussen BMW-VW-Seat-Mitsubishi.

De BMW's 320d van DB Motorsport, bestuurd door Dirk Freebird-Nico Verdonck en Jeroen Den Boer-Leon Rijnbeek, blijven de te kloppen wagens, maar in een korte sprintrace zullen ze het niet zo makkelijk hebben in de strijd met de VW Scirocco's van WRT (Ronnie Latinne-Jean-Jacques Smits en Claude-Yves Gosselin-Antoine Choque) en de armada van SEAT, waarin de speerpunten (Pierre-Yves Rosoux-Philippe Capocci, Jimmy Adriaenssens, Christian Franck) zich opmaken voor een knallende sprint. Na een erg sterk seizoensbegin is de Mitsubishi Lancer Evo8 een beetje terug gezakt, maar Alain Bader en Sarah Bovy willen dit weekend weer goed scoren.

Er staan twee races van een uur op het programma, met een verplichte pitstop tussen de 20ste en de 40ste minuut.

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 07 juli 2010 om 21:33


Andere publicaties op Racingworld.be...