24 Hours of Spa: Audi en Ford zijn de GT2's te vlug af... in de regen!

De deelnemers aan de Total 24 Hours of Spa 2010 konden donderdagmorgen voor het eerst dit weekend de piste van Spa-Francorchamps oprijden, met 90 minuten vrije training op het programma... uiteraard verreden in een nationale plensbui. De moeilijke weersomstandigheden maakten het de rijders uiteraard wat lastiger, en in de 42ste minuut verloor de Duitser Marc Lieb de controle over zijn Porsche 911 GT3 RSR ProSpeed Competition #13 te hoogte van de Speaker's Corner. De schuiver eindigde met een harde klap tegen de bandenmuur, waardoor voor het eerst dit weekend de rode vlag werd bovengehaald.

Heel wat wagens, waaronder de Porsche 911 GT3 RSR Trackspeed #7 van Ashburn, Rosenblad, Asch en Bergmeister, werden eveneens verrast, maar het tweede deel van de sessie verliep gelukkig heel wat rustiger. Het was de Audi R8 LMS GT3 Phoenix Racing #50 van Marcel Fässler die een eerste referentietijd neerzette, met 2'42.522, op een piste die steeds minder nat werd. De bolides van het Duitse merk met de ringen bleken in de moeilijke omstandigheden duidelijk in hun sas, wat meteen bewees dat de GT3's het de GT2's heel lastig kunnen maken als de weersomstandigheden variabel blijven. Een interessante vaststelling, die alleen maar bevestigt dat deze 62ste editie van de Total 24 Hours of Spa een heel open wedstrijd wordt.

Uiteindelijk zorgden de Audi Phoenix voor de verrassing, door de top van het klassement te domineren. De #50 van Fässler, Luhr, Rockenfeller en Kumpen bleef voor de #51 van Margaritis, Hennerici, Moser en Piccini. Ook op de derde plaats viel een verrassing te noteren, met de Ford GT3 Marc VDS Racing #99 van Leinders, Martin en Duez, die dus onmiddellijk voorin te vinden waren.

De eerste GT2, de Porsche 911 GT3 RSR IMSA Performance Matmut #16 van Lietz, Long, Pilet en Narac, moest anderhalve seconde toegeven op de snelste R8 LMS GT3, maar bleef voor de Ferrari F430 GT2 AF Corse #2 van van de Poele, Vilander, Bruni en Longin en de Porsche 911 GT3 RSR BMS Scuderia Italia #23 van Dumas, Bergmeister, Ragginger en Henzler. De Mosler MT900R Gravity Racing International #81 van Grosjean, Radermecker, Alessi en Marchal zorgden voor de verrassing in Nationale GT, ver voor de BMW M3 Schnitzer #78 en #79, voorlopig minder snel dan verwacht. In GT4 was de beste tijd voor de Nissan 370Z RJN Motorsport van Buncombe, Buncombe, Ordonez en Baff.

Het eind van de sessie werd getekend door de schuiver - zonder erg - van de Lamborghini Gallardo LP560 Reiter Engineering #84 van Kox, Hayek, Bonaldi en Lee, waardoor de laatste snelle ronden voor de finishvlag niet helemaal konden worden afgewerkt. 38 wagens kregen na de vrije trainingen een tijd achter hun naam.

RACB press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 29 juli 2010 om 14:36


Andere publicaties op Racingworld.be...