24 Hours of Spa: Gravity blikt vooruit op Ardense etmaalrace

Net als vorig seizoen heeft Gravity Racing International er een punt van gemaakt om te schitteren tijdens de grootste Belgische autosportproef, de Total 24 Hours of Spa, die als internationale endurancewedstrijd ook ver buiten de landsgrenzen bekendheid geniet. Het team onder leiding van Loris de Sordi doet het opnieuw met de Mosler MT900R ingeschreven in de categorie GT National.

"De FIA verbiedt ons om de wagen nog te verbeteren en onze wagen is dus identiek aan de homologatie 2007/2008", legt Loris de Sordi uit. "Tijdens de kwalificaties gaan we dus niet echt schitteren, vooral tegen de meer recente GT3's, maar dat maakt in een lange race als Spa eigenlijk niet veel uit. En omdat wij niet bij de pakken willen blijven zitten, besliste Gravity Racing International om met een super rijderkwartet uit te pakken. Indien we, net zoals tijdens de 24 Uur van Dubai, van pech gespaard blijven, dan zouden we wel eens kunnen verrassen. Ik geef toe dat de BMW M3 uit onze klasse moeilijk te kloppen zal zijn, maar als we in hun buurt kunnen blijven, dan scoren we ook algemeen heel goed."

Na Jacques Villeneuve in 2009, is het de Zwitserse Fransman Romain Grosjean, die de F1-eer in de Mosler MT900R Gravity mag hoog houden. "Het is mijn eerste deelname, meteen gecombineerd met de manches van het WK GT1 in Spa. Ik heb nog nooit aan de race zelf deelgenomen, wel al eens aan een race van de Formula Renault 2.0 in het kader van de 24 uur van Spa." De ex-F1-Renault-rijder was dit seizoen al in Spa tijdens een meeting van de Auto GP. "Ik ontdek de wedstrijd en ik moet toegeven dat ik in Le Mans gemerkt heb dat de sfeer van deze races me enorm ligt. Ik heb nog nooit met een Mosler gereden, maar het is een racewagen met een motor en vier wielen en bovendien hebben we veel tijd tijdens de vrije trainingen en kwalificaties om alles te leren kennen. Ook de overstap van de Ford GT1 naar de Mosler MT900R en omgekeerd zal ook wel meevallen."

Aan de zijde van Romain Grosjean vinden we huisrijder Vincent Radermecker: "Zoals in alle 24-uursraces, is het moeilijk om voorspellingen te maken. Je kan pas na de race je verwachtingen aan de realiteit toetsen. Ik hoop dat we net zoals in Dubai geen technische problemen zullen kennen en ik verwacht veel van het Michelin-rubber, want onze wagen is nogal tuk op banden. Ik heb hier in het begin van de maand nog 2.26 gedraaid tijdens een clubdag, met heel wat trager verkeer op de piste en ik denk dat 2.25 en zelfs 2.24 mogelijk is. Hoe ver zitten we dan van de GT2's en GT3's? Vier seconden, vijf seconden? Ik weet het niet... Ik weet wel dat we, nu de GT1's er niet meer zijn, wel eens voor de verrassing kunnen zorgen met de Mosler MT900R van Gravity Racing International..."

De #81 krijgt nog twee andere snelle heren aan boord, de Italiaan Diego Alessi, een topper uit het EK GT3 en de Belgische Hollander Ron Marchal, die de wagen al heel goed kent, want hij streed er mee in het Belgian GT Championship met Gravity. "Het is een topteam", aldus Loris de Sordi. "Nu is het afwachten of we in deze open editie van de Total 24 Hours of Spa kunnen scoren met onze Mosler V8 7 liter Corvette. Rendez-vous zondag om vier uur voor het verdict."

Gravity press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 28 juli 2010 om 22:39


Andere publicaties op Racingworld.be...